web analytics

Telefilm 2009: De Punt

Reacties zijn gesloten

“Dynamisch en veelzijdig drama”

 

De Punt van regisseur Hanro Smitsman (Skin) vertelt het dramatische verhaal van de Molukse treinkaping bij het gelijknamige Drentse dorpje eind jaren zeventig. In tegenstelling tot het recente Wijster, waarin dezelfde problematiek centraal staat, weet deze telefilm wel te overtuigen.

 

 

 

Dynamiek
Waar Wijster de treinkaping als arena gebruikte om zich te focussen op de vader-dochter relatie, kiezen Smitsman en scenaristen Carel Donck en Sylvia Pessireron voor een raamvertelling waarbinnen schuld en onschuld de centrale thema’s zijn. Vanuit een hedendaagse televisiestudio blikken betrokkenen van destijds terug op de actierijke en schokkende gebeurtenissen gedurende de twintig dagen durende kaping. De dood van de enige vrouwelijke kaper (Noor) staat hierbij centraal.

 

Ontvouwde Wijster zich al snel tot een clichématig en spanningsloos relaas, De Punt kent een zichtbaar krachtigere opbouw en afwikkeling van de plot. Hoewel de afloop van de kaping bekend is, weet Smitsman de aandacht van de kijker voortdurend vast te houden. Dit is niet alleen te danken aan diens dynamische en strakke regie, maar ook aan de keuze het verhaal in flashbackvorm en vanuit meerdere perspectieven te vertellen.

 

Nuance
De Punt kan leunen op een bijzonder sterke cast, waardoor de kijker weinig problemen kent een band met de personages aan te gaan. Dit is ook nodig, want Smitsman kiest ervoor zowel de kant van de kapers als die van de Nederlandse regering, die op gewelddadige wijze een einde aan de kaping bracht, in beeld te brengen.

 

De keuze van de regisseur resulteert in een genuanceerd en veelzijdig geheel dat, ondanks dat geen enkel personage van een volledig verleden is voorzien, de centrale thema’s overtuigend in balans houdt. Het morele vraagstuk van schuld en onschuld wordt zo meerdere malen bevraagd, zonder dat de kijker in een bepaalde richting wordt geduwd. Met name een aantal intieme spelscènes zorgen ervoor dat zowel de Molukse jongeren als de Nederlandse regering een geloofwaardig gezicht mee krijgen en dat De Punt naast een boeiend drama ook een redelijk gelaagde film is.

 

Waardering: *** half 

 

De Punt (2009)
Regie:
Hanro Smitsman
Scenario: Carel Donck en Sylvia Pessireron
Producent: Staccato Films, Guapo Productions
Camera: Joost Rietdijk
Muziek: Melcher Meirmans, Merlijn Snitker, Chrisnanna Wiegel
Montage: Jasper Quispel
Met: Terence Schreurs, Anis de Jong, Gerson Oratmangoen, Kees Hulst, e.v.a.
Taal: Nederlands
Duur van de film: 81 minuten / Kleur
Op Televisie: 3 mei 2009

 

Voor meer informatie over alle telefilms 2009 klik hier

 

Reacties zijn gesloten.