Telefilm 2010: Sekjoeritie

Nederland en haar multiculturele samenleving: een combinatie die met name het laatste decennium flink wat stof heeft doen opwaaien. Met Sekjoeritie maken regisseuse Nicole van Kilsdonk en scenarist Bert Bouma een vlotte en lichtvoetige film over de onderbuik van de Nederlandse samenleving, over datgene wat er zich daadwerkelijk afspeelt in onze maatschappij.

Multiculti
Tjitske (Elise Schaap), die werkt voor een actualiteitenrubriek, mag van haar baas een documentaire maken over een heet hangijzer, de toenemende populariteit in Nederland van het rechtse gedachtegoed. Bob (Loek Peters), beveiliger en bewaker, lijkt daarvoor de ideale hoofdpersoon. Hij komt voor zijn werk in aanraking met hoogwaardigheidsbekleders, activisten, straatschoffies en andere mondige Nederlanders.

Vlotgebekt, met charme en humor weet hij echter alle lastige situaties te controleren. Met beide benen in de klei van de multiculturele samenleving blijkt hij bovendien onverwacht genuanceerd. Tjitske daagt hem uit, maar wordt vooral geconfronteerd met haar eigen vooroordelen. En hoe beter ze Bob leert kennen, hoe leuker ze hem vindt.

Luchtig
De telefilm Sekjoeritie valt vooral op door het aanstekelijke hoofdpersonage Bob en de lichtvoetige en slim gekozen vertelwijze die de film hanteert. Door te kiezen voor een nep-docuvorm, verschaffen de makers zich enorm veel ruimte en laat het veel aan de kijker over. De film predikt hierdoor geen politieke boodschappen en blijft vooral lichtvoetig, een verdienste die – naast de immer luchtige regie van Van Kilsdonk en het over het algemeen genomen subtiele scenario van Bouma – met name mag worden toegeschreven aan hoofdrolspeler Loek Peters, die van Bob een aimabel en knuffelbaar personage maakt. Levensechter krijg je ze niet.

Kleine smet is een van de laatste scènes van de film, waarin Tjitske de grondgedachte van de film (voor het eerst) expliciet maakt, maar de kijker is inmiddels al zo ingepalmd door het sfeervolle en treffend geschreven en geregisseerde geheel, dat ze de film deze fout graag vergeeft.

Op televisie: zaterdag 24 juli, 20.15 uur, Nederland 2.

2 gedachten over “Telefilm 2010: Sekjoeritie

1. Peters is echt een talent. In Het echte leven was hij ook al fantastisch.