Telefilm 2012: Laptop (recensie)

Ger Poppelaars regisseerde de afgelopen decennia uitstekende films als De drie beste Dingen in het Leven (1992), Missing Link (1999) en Sloophamer (2003). Zijn ietwat rommelige telefilm Laptop kan helaas niet aan dit rijtje worden toegevoegd.

Ongecompliceerd
Qua sfeer, art-direction en camerawerk zit het wel snor in deze misdaadkomedie van eigen bodem. De film straalt een fijne warme sfeer uit, heeft in al haar soberheid een oer-Hollands uiterlijk en is rijkelijk voorzien van zonnige plaatjes. De basis voor een ongecompliceerd filmavontuur lijkt gelegd. Jammer genoeg kent het scenario, geschreven door de terecht gelauwerde Carel Donck (9 Dagen van de Gier, Zwarte Sneeuw) in samenwerking met regisseur Poppelaars, de nodige problemen.

Conflict
Het uitgangspunt is nochtans leuk: drie aan lager wal geraakte mannen, gespeeld door Loek Peters (Dirk), Eric Corton (John) en Achmed Akkabi (Quickie), vinden een laptop met daarop vertrouwelijke informatie van justitie. Dit komt goed uit, want ze hebben geen rooie cent meer en zijn zojuist beboet voor een bedrag van zesduizend euro. Door de informatie op de laptop te verkopen aan criminelen hopen ze rijk te worden. Maar dit loopt natuurlijk anders dan gedacht.

Het grootste probleem van Laptop is het gebrek aan (dramatisch) conflict. De film kabbelt in een gemoedelijk tempo van voort en is zelden vervelend, maar werkt nauwelijks naar conflictsituaties, een spannende climax of finale toe. De spaarzame pogingen tot dramatiek – het verleden van Dirk, de ziekte van John en de verhoudingen onderling – zijn bovendien te slecht uitgewerkt om echt iets los te maken bij de kijker en komen zo geforceerd over. De film is hierdoor meer een sfeerschets dan dat het de kijker meesleept of mee laat voelen met de personages.

Toon
Ook in de wijze waarop het verhaal verteld wordt hebben Donck en Poppelaars moeite de juiste toon te vinden. Vrijwel de gehele film kent een fijne lichte toon met de nodige vlotte visuele trucjes, maar in de vluchtige finale lijkt het plots alsof we met ’s werelds grootste en stoerste criminelen te maken hebben gehad. Ook de veel te serieus ogende epiloog, waarin Jennifer Hoffman als een ware Dr. Phil acteert, past wat dat betreft niet in het geheel.

Laptop is zo een aardig tussendoortje, dat echter te stuurloos en vrijblijvend is om echt te overtuigen.

Te zien:
maandag 23 april, 20.25 uur op Nederland 3