Win/Win

“In de dealing roomop de Amsterdamse Zuidas is winnen nu eenmaal de enige optie”

Op het International Film Festival Rotterdam 2010 ging de speelfilm Win/Win van Jaap van Heusden in première en kwam deze volgens de publiekspeilingen als beste Nederlandse film uit de bus. Een verhaal met internationale allure.

Rationeel
Ivan (Oscar van Rompay) is een jonge assistent analist, die ontdekt wordt door de succesvolle trader Stef (Leon Voorberg). In een rationele wereld laat hij zich leiden door zijn feilloze gevoel voor getallen. Hij kan het zelf niet verklaren, maar alles wat hij ‘aanraakt’ verandert in goud. Ivan blijft maar winnen, maar raakt zelf verstrikt in het web rond de wereld van de traders. Zelfs wanneer hij zich terugtrekt, blijft het geld via zijn beeldscherm binnenlopen. Als kijker gaan we mee in zijn belevingswereld, maar op sommige cruciale momenten blijven we toeschouwer, waardoor we zijn emotionele reis net niet helemaal kunnen doorgronden.

Dealing rooms
Plaats van handeling is de Amsterdamse Zuidas, die in Win/Win strak gestileerd wordt weergegeven. Originele en ondersteunende kadrering van Jan Moeskops laten Ivan opgaan in het geheel, maar er op zijn tijd ook uitspringen. Voor wie geen idee heeft hoe het er de dealing rooms aan toe gaat, is Win/Win behalve een mooie, ook een informatieve film om naar te kijken. Production designer Gerard Loomans heeft tot in detail de trading rooms van een grote investeringsmaatschappij nagebouwd. Van Heusden zelf deed voor zijn dialogen uitvoerig research naar het taalgebruik van traders en brookers. Met als resultaat dat aan de vaktaal geen touw is vast te knopen en de beeldschermen vooral heel veel getalletjes weergeven, soms rood, dan weer groen.

Maar door de observerende blik van Ivan, die door zijn Vlaamse komaf ook een buitenstaander lijkt, blijft het evenwicht met de wereld buiten de dealing rooms in stand. Het poëtische taalgebruik van Ivan als hij openhartig met de receptioniste Deniz (Halina Reijn) spreekt, maakt veel onbegrepen jargon goed.

Win/Win (2010)
Jaap van Heusden
Scenario: Jaap van Heusden