web analytics

Zwarte Ogen

Reacties zijn gesloten

“Oppervlakkige zoektocht naar eigen levensgeschiedenis” 

 

In een klein kamertje in het huis van filmmaker Jan Bosdriesz staan allerlei kleine, op het oog eenvoudige en (al dan niet) alledaagse attributen: een klokje, sandalen, een Maria-beeldje en een rieten dildo. Achter elk van deze attributen schuilt een verhaal, een deel van de levensgeschiedenis van Bosdriesz. Twee stapeltjes 78-toeren platen vormen het hart van zijn verzameling. Het zijn erfstukken van zijn vader. Eén van deze platen vormt ook het vertrekpunt van de documentaire Zwarte Ogen, Bosdriesz’ zoektocht naar de Roemeense zanger Pjotr Leschenko, een zoektocht die langzaam steeds meer verweven raakt met zijn eigen familiegeschiedenis. 

 

 

Ongestructureerd
Een paar jaar geleden las Bosdriesz over het leven van Leschenko, die in de jaren dertig en veertig tot één van de meest populaire zangers in Rusland behoorde. De tekst intrigeerde hem zo, dat hij besloot verder onderzoek te doen naar het leven van Leschenko. In gesprekken met tijdgenoten probeert hij de zanger weer tot leven te brengen. Door de vele vervaagde herinneringen, die hierdoor duidelijk aan kracht inboetten, en de gefragmenteerde manier waarop de geïnterviewden hun verhaal doen, slaagt deze poging echter allerminst. Enkel via het afspelen van muziek en door de voice-over van de regisseur zelf wordt zo nu en dan interessante informatie aan de kijker verschaft en komt het verleden zowaar los uit de tijd.

 

Deze spaarzame momenten weten de documentaire, die met ruim honderd minuten aan de lange kant is, echter niet te redden. De insteek om zijn eigen levensverhaal te verweven met dat van Leschenko is interessant en biedt mogelijkheden, maar helaas is het Bosdriesz niet gelukt er een coherent en soepel geheel van te smeden. Zwarte Ogen springt te vaak van de hak op de tak, kent geen duidelijke opbouw en structuur en gaat nergens diep genoeg om de kijker echt mee te sleuren in de materie. Het enige wat na het kijken van de documentaire overblijft, is het besef dat persoonlijke herinneringen veel waard zijn en gekoesterd moeten worden, maar dat ze voor de buitenstaander moeilijk tastbaar gemaakt kunnen worden. 

 

Waardering: ** half 

 

Zwarte Ogen (2008)
Regie:
Jan Bosdriesz
Scenario: Jan Bosdriesz
Producent: Digna Sinke
Camera: Peter Lataster
Muziek: Pjotr Leschenko, e.a.
Montage: Emile Bensdorp
Met: Jan Bosdriesz, Anske Vuyk-Bosdriesz, Marieke Wiedemeijer-Bosdriesz, e.v.a.
Taal: Nederlands, Russisch
Duur van de film: 102 minuten / Kleur
Te zien vanaf: 9 oktober 2008