web analytics

3x Gerard Reve

Reacties zijn gesloten

Vijf jaar geleden overleed schrijver Gerard Reve (1923-2006) aan de gevolgen van Alzheimer. Naast literaire meestwerken, heeft zijn werk ook enkele memorabele films opgeleverd. NeerlandsFilmdoek selecteerde drie van zijn boekverfilmingen die, om welke reden dan ook, gezien mogen worden.

–          Lieve Jongens (1980)
De eerste film naar een boek van Gerard Reve. Maar een schot in de roos kunnen we het niet noemen. Ook Reve zelf toonde zich ontevreden met het eindresultaat. ‘Al die scènes, die ik heel goed ken, die zijn op een wonderlijke manier vereenvoudigd. De dubbelheid of de drieheid, de onderbodem, is er helemaal uit.’ Onder regie van Paul de Lussanet (Mysteries) was Lieve Jongens dan ook een platte en nogal lusteloze film geworden. Daar konden Hugo Metsers, Hans Dagelet en Bill van Dijk niet veel aan veranderen. De regisseur zelf stak een paar jaar later de hand in eigen boezem: ‘Dat Lieve Jongens mislukte, lag aan mij.’

–          De Vierde Man (1983)
Met het scenario van De Vierde Man schreef Gerard Soeteman (Soldaat van Oranje, De Aanslag) wellicht wel zijn beste werk. Om het dunne plot van de kleine roman van Reve construeerde hij een web van symboliek en magisch-realisme, vrij naar ander werk van de auteur. Onder regie van Paul Verhoeven leverde het een vlotte (de film bevat niet minder dan 600 shots!) en gestileerde thriller op, die buitenlandse critici vergelijkingen deden maken met grootmeesters als Kubrick en Hitchcock. Hoofdrolspelers Jeroen Krabbé en Renée Soutendijk zagen hun internationale carrière vervolgens op gang worden gebracht.

–          De Avonden (1989)
In De Vierde Man speelde hij al een grote bijrol, in De Avonden kreeg hij de hoofdrol: acteur Thom Hoffman vertaalde het door velen geliefde personage Frits van Egters op overtuigende wijze naar het witte doek. Hij won voor zijn rol zelfs een Gouden Kalf – een prijs die ook de film zelf in wacht sleepte. De productie van De Avonden had nogal wat voeten in aarde; vooraf waagden enkele columnisten en journalisten zich aan de uitspraak dat het boek absoluut niet verfilmd mocht worden en lange tijd lukte het ook niet een geschikt scenario te schrijven. Tot Jean Ummels zich over het boek ontfermde. Het resultaat was een intiem, klein drama, waarin vooral de acteurs – met naast Hoffman onder meer Rijk de Gooijer en Viviane de Muynck – indruk maakten.