web analytics

5 Vragen aan … Ate de Jong

Reacties zijn gesloten

Ook dit jaar legt Neerlands Filmdoek tijdens het Nederlands Film Festival dagelijks vijf vragen voor aan Nederlandse filmmakers. We trappen af met regisseur Ate de Jong, die met Het Bombardement (welke 20 december in premiere gaat) zijn eerste Nederlandse film sinds In de Schaduw van de Overwinning (1986) regisseerde.

5 Vragen aan … Ate de Jong

Paspoort
Naam: Ate de Jong.
Geboren: 
1953, te Aardenburg.
Films:
Maakte klassiekers als Een Vlucht Regenwulpen (1981) en Brandende Liefde (1983). Vertrok naar Amerika alwaar hij o.a. Drop Dead Fred (1991) en Highway to Hell (1992) maakte. Verder o.a. Fogbound, In de Schaduw van de Overwinning en Dag Dokter.

1. Film is …
(voor mij) Een veelkoppig monster; irritant, vermoeiend, overdreven, verslavend maar ook mijn hartslag.

2. Dit is wat de Nederlandse film nodig heeft …
Geld, geld, geld, het klinkt banaal, maar talent is niks zonder de middelen om dat talent naar buiten te brengen. Echt waar, talent is een must, dat kan je niet verwerven, maar om het op het doek te krijgen heb je meer nodig dan een fooi en goede bedoelingen.

3. Mijn favoriete Nederlandse film is …
Een Vlucht Regenwulpen (en binnenkort Het Bombardement).

4. Tijdens het Nederlands Film Festival ga ik …
Vooral veel kletsen met collega filmmakers.

5. Als filmmaker zou ik graag nog een keer …
Een speelfilm maken die helemaal bestaat uit close-ups van mensen die telefoneren en over alledaagse dingen praten..

Ate de Jong over Het Bombardement
De film is een liefdesverhaal wat zich afspeelt tijdens de vijf oorlogsdagen in mei 1940 met als climax het fatale bombardement op Rotterdam. Inhoudelijk gaat de film over zelf-opoffering en vooral welke invloed dat heeft als je verliefd wordt. De film is erg romantisch en tegelijk pijnlijk overrompelend door de oorlogsdreiging en natuurlijk spectaculair door het bombardement. De film zit boordevol gebeurtenissen die mezelf overkomen zijn (weliswaar niet tijdens een bombardement). Het publiek wordt niet met mijn persoonlijk lief en leed om de oren geslagen, maar daardoor heeft de film, hoop ik, wel meer geloofwaardigheid en diepgang gekregen.’

Foto: Bombardementdefilm.nl