web analytics

5 Vragen aan … Paula van der Oest

Reacties zijn gesloten

In de rubriek ‘5 vragen aan …’ vandaag het woord aan Paula van der Oest (Zus & Zo, The Domino Effect).

5 Vragen aan … Paula van der Oest

Paspoort
Naam: Paula van der Oest
Geboren:
1965 te Laag-Soeren
Films:
Met name bekend door Zus & Zo, de tragikomedie die in 2003 werd genomineerd voor een Oscar. Maakte verder onder meer Tiramisu en Black Butterflies.
Prijzen: O.a. de Holland Film Award op het Nederlands Film Festival voor De Nieuwe Moeder (1996), een Gouden Kalf voor beste TV Film voor De Trip van Teetje (1998) en vorig jaar won Black Butterflies het Gouden Kalf voor beste speelfilm.

1. Film is …
Als het een goede film is, nog altijd magisch, want ik vergeet dan dat ik naar acteurs, decoupage, montage zit te kijken.

2. Dit is wat de Nederlandse film nodig heeft:
Visie, lef en originaliteit.

3. Mijn favoriete Nederlandse film is …
Father and daughter van Michael Dudok.

4. Tijdens het Nederlands Film Festival ga ik …
In elk geval naar de premiere van mijn eigen film The Domino Effect.

5. Als filmmaker zou ik graag nog een keer …
Een film maken met de Chinese actrice uit The Domino Effect (maar dan moet ik eerst een beetje Chinees leren).

Paula van der Oest over The Domino Effect
‘De film is geen documentaire over het ontstaan van de kredietcrisis. Het verhaal begint met een Engelse bankier die het bankroet van twee banken veroorzaakt, maar dat wordt nauwelijks uitgediept, het is meer het startpunt van een reeks gebeurtenissen. Ik wil ook echt niet pretenderen inzicht te geven in het ontstaan van de crisis of iets dergelijks. Ik vroeg me meer af hoe gewone mensen over de hele wereld met de crisis te maken zouden kunnen krijgen, juist door me te concentreren op kleine verhalen. En hoe ze de crisis al dan niet overleven. Sommige verhalen hebben heel organisch invloed op elkaar, bij ander verhalen ben ik wat losser te werk gegaan. Al schrijvend werd de Indiase verhaallijn bijvoorbeeld licht melodramatisch, een beetje Bollywood. Maar ik raakte heel erg aan dat verhaal gehecht, en ik vond het niet erg dat die lijn een beetje een buitenbeentje is in de film. De Nederlandse verhaallijn ontstond doordat we (red. producent, intendant en Paula) bedachten dat we, naast de nieuwe rijken voor wie status en bezit heel belangrijk is, ook goed bedoelende mensen wilden neerzetten die misschien juist nog een grotere puinhoop veroorzaken door hun idealisme en naïviteit.’