web analytics

De Dag van Morgen #5: 30 september

Reacties zijn gesloten

Een greep uit het programma van de dag:
30 september is natuurlijk de dag van de premiere van Gesneuveld, de nieuwe en aangrijpende documentaire van Robert Oey (De Leugen). Om 20.30 uur viert de film haar eerste publieke vertoning in de Stadsschouwburg te Utrecht. De kaartjes zijn inmiddels uitverkocht, maar mocht de mogelijkheid zich voordoen, ga de documentaire dan zeker nog zien!

Voor degenen die naar Gesneuveld hadden gewild, niet getreurd; de avondprogrammering van het festival is morgen prima te verteren. Grote aanrader is het vier uur durende Cinema Egzotik-blok in Hoogt 1, waar twee vergeten Nederlandse cultfilms opnieuw onder de aandacht worden gebracht. Bobby Eerharts lekkere gangsterfilm Wildschut en Adriaan Ditvoorsts hilarische De Mantel der Liefde worden op het witte doek getoond, met als bonus ook nog Eerharts korte film Don’t move Baby. Jammer dat er zelden zulk soort films op het festival te zien zijn.

Film van de dag:
De Mantel der Liefde (1978)
Het maken van films was voor Ditvoorst niet meer dan het uiten van zijn eigen gevoelens. Hij legde er zijn hele ziel en zaligheid in en rekende af met diverse thema’s en situaties die hem en zijn leven beheersten. Zijn films waren hierdoor voor het gewone publiek weinig toegankelijk en hij moest dan ook de ene na de andere commerciële flop verwerken. Nadat ook zijn laatste film Flanagan (1975) geflopt was, was voor Ditvoorst de maat vol. Met het hilarische De Mantel der Liefde (1978) – losjes geïnspireerd op de Tien Geboden – spuwde hij zijn gal over  het vaderlandse filmsysteem en -publiek. Zijn cynische houding tegenover beiden bereikt een hoogtepunt in de scène waarin hij een filmproducent laat uitroepen wat voor een ‘kolerefilm’ het wel niet is geworden. Niet veel later wurgt diezelfde producent zich in de filmprojector. Ditvoorst zelf pleegde in 1987 zelfmoord.

Reacties zijn gesloten.