DVD: Among Horses and Men

Ergens op een uitgestrekte verlaten vlakte van Nevada staat een kamp waar gevangenen als dagtaak paarden verzorgen. In plaats van dat de criminelen wegkwijnen in een cel totdat ze weer terug naar de maatschappij mogen, kunnen ze op deze boerderij beetje voor beetje gevoel en discipline opbouwen om over een paar jaar weer te kunnen functioneren.

De mannen die in de documentaire Among Horses and Men aan het woord komen zitten niet vast voor kleine vergrijpen. We komen het niet van iedereen te weten, maar de lengte van hun gevangenisstraf zegt voldoende. Geen jongens waar je medelijden mee zou hoeven te hebben, maar regisseur Marjoleine Boonstra lukt het toch om sympathie voor ze op te wekken. Ze laat de gevangenen voor de camera rustig hun verhaal doen, zonder in discussie te gaan of ze in de redden te vallen. Eerlijk en oprecht komen ze daardoor over, waarschijnlijk ook omdat ze inmiddels niets meer te verbergen hebben.

Waar Boonstra dus goed in slaagt is de menselijke kant van de criminelen te vinden. Wat minder uit de verf komt zijn de vragen die er in de loop van de documentaire ontstaan. Hoe zijn deze mannen bijvoorbeeld geselecteerd? Wat vinden de nabestaanden van de slachtoffers hiervan? En heeft dit werk uiteindelijk ook echt aantoonbaar nut als de gevangenen weer terugkeren in de samenleving?

Aan de ene kant is het jammer dat de kijker hier moet blijven gissen en dat Among Horses and Men een vrij eenzijdig verhaal blijft. Maar het geeft aan de andere kant ook de ruimte voor een aantal integere portretten van mannen die moeten proberen om weer in het dagelijks leven op te kunnen gaan.

BEELD, GELUID EN EXTRA’S
Among Horses and Men staat in de 16:9 verhouding op de DVD, ondersteund door een Prologic 2.0 geluidsindeling. Zowel beeld als geluid zijn zuiver en vrij van ruis of storingen, zoals we het graag zien, en het inmiddels eigenlijk ook wel gewend zijn. De kijker heeft de keuze tussen een Nederlandse of een Engelse ondertiteling. Zoals vaker staat er als extra een trailer van de documentaire op. Daarnaast zijn er ook vier verwijderde scenes te zien. Ze vertellen weinig interessante nieuwe dingen, maar na de vrij korte 78 minuten die de documentaire duurt, is het wellicht een welkome extra toevoeging.

Ca. 78 minuten
Contact Film
Nu verkrijgbaar