web analytics

Fockeline Ouwerkerk: de nieuwe Moordvrouw

Reacties zijn gesloten

moordvrouw

Neerlands Filmdoek spreekt Moordvrouws nieuwste aanwinst: Fockeline Ouwerkerk (derde van links op de foto). Iedere vrijdag is ze als hyperintelligente, maar sociaal nogal onbeholpen rechercheur Liselotte van Kempen te bewonderen. Theatergangers zagen Fockeline wellicht schitteren in een van haar vele rollen bij Het Toneel speelt (o.a. King Lear, De Geschiedenis van de Familie Avenier, Op Hoop van Zegen). De fans van de tv-series De Co-Assistent, Divorce of Van God Los zagen haar wellicht in een bijrol voorbijkomen. Maar nu kan de kijker niet langer om deze veelzijdige dame heen in haar vaste rol in de immens populaire RTL4-misdaadserie Moordvrouw.

Liselotte lijkt me een nogal typische tante om te spelen …
`Echt wel! Liselotte is zó totaal anders dan ikzelf of de vrouwen die ik normaal speel. Zelf ben ik best communicatief en sociaal, maar zij heeft iets edgie-achtigs, iets contactgestoords, op het autistische af soms. Ze is rechtlijnig, begrijpt grapjes niet, is niet sensitief en werkt onbewust haar collega’s, in ieder geval op communicatief gebied, soms zelfs een beetje tegen. Maar nooit met opzet of kwade bedoeling. Ik heb echt superveel lol gehad met haar personage neerzetten. De uitdaging zat ‘m erin haar wel als een persoon van vlees en bloed te houden en die rol niet tot karikatuur te maken. Ik moest me voor een opname letterlijk omdraaien en als het ware iets uitzetten om op een andere manier te denken. Toch herken ik me deels wel in haar: met name dat doorbijterige. Als ik iets echt wil, ga ik er vol voor, ben ik ook perfectionistisch en fanatiek.

En verder is deze rol in een misdaadserie sowieso erg gaaf. Ik ben ineens in achtervolgingen verwikkeld, identificeer lijken en draag een pistool. Zó stoer. Daar kan ik erg van genieten.’

Wat maakt Moordvrouw volgens jou zo populair?
`Vorig jaar is er al een heel stevige basis gelegd bij de kijkers. Die houden ervan om de puzzelstukjes in elkaar te zien vallen. Er is natuurlijk een fantastische cast. En wat goed werkt, is dat elke aflevering een eigen zaak heeft, terwijl er grotere verhaallijnen onder liggen. Het tempo ligt hoog, er gebeurt veel. Tegelijkertijd staat per aflevering ook een van de rechercheurs wat meer centraal, zodat je ze beter leert kennen – of het nou gaat om Fenna’s band met haar vader of Carla’s ontvoering. Je krijgt heel wat mee van de levens van de rechercheurs zelf, maar nooit te veel. Het gaat om de zaak. Die balans is goed: dat is de kracht van de serie.

We krijgen vanaf aanstaande vrijdag eerst twee afleveringen rondom Achmed en zijn broer, gespeeld door Nasdrin Char. Het lijkt Liselotte in eerste instantie niks te doen, maar uiteindelijk gaat ze zich flink tegen Bram aan bemoeien. En lijkt ze zelfs wat medeleven te tonen … Maar pas in de slotaflevering ligt de focus op haar personage en krijg je een betere inkijk in haar karakter, haar achtergrond. Toch blijft ze mysterieus hoor, dat beloof ik, haha.’

Hoe bevalt de overgang van theater naar tv?
`Zeven jaar lang is theater mijn basis geweest, mijn grote liefde. Maar nu kwam ik op het punt dat ik bewust tijd en ruimte wilde vrijmaken voor een tv-uitdaging. Ik speelde wel vaker bijrollen, maar nu maak ik eindelijk weer deel uit van een vaste cast. Een warm bad is het. Het spelen op de planken of in een serie verschilt wel. Bij theater repeteer je lange tijd. Je hebt een week of zes, zeven om langzaam in je rol te groeien. Bij tv moet je direct met de billen bloot. In een keer bén ik Liselotte. En eerlijk is eerlijk: een theatervoorstelling studeer je in, doe je voor duizend man en is live. Een aflevering van Moordvrouw of Divorce trekt ruim anderhalf miljoen kijkers!’

We zien je in 2013 niet alleen als vast gezicht op tv, maar misschien ook op het witte doek?
`Ja, met Liefde & Geluk. Tenminste, de financiering moet nog rond en de film geschoten. Maar we hebben een fantastische cast en een heel mooi, pijnlijk scenario. Dat scenario hebben de acteurs, dus Sylvia Hoeks, Jeroen Spitzenberger, Egbert-Jan Weeber, Medi Broekman en ik, zelf geschreven. Marcel Visbeen, onze regisseur, gaf ons onze karakters en het thema van dertigersdilemma en liet ons vervolgens dagenlang improviseren en onze dialogen aanscherpen. Zo uniek en gaaf, om van het allereerste begin op zo’n manier bij een film betrokken te zijn. En het zou mijn eerste hoofdrol in een bioscoopfilm zijn. Dus fingers crossed dat we het rond krijgen!’

En verdere toekomstmuziek?
`We hopen op een seizoen 3 voor Moordvrouw. We scoren hoge kijkcijfers en hebben dus goede hoop. Als cast zitten we soms al heel enthousiast over allerlei lijntjes te fantaseren. Wat betreft theater: dat kent nu eenmaal vooral mannenrollen. Ik speel meestal jongere meisjes. Maar ik ben nu 31, dus dat zal toch wel eens ophouden. Op de planken zou ik graag meer mijn tanden willen zetten in grote karakterrollen in zwaardere stukken. In bijvoorbeeld Blanche uit Tramlijn Begeerte, of de hoofdrol uit Who’s Afraid of Virginia Woolf?. Fantastisch lijkt me dat.

Ik zie mezelf later waarschijnlijk ook meer richting scenario schrijven gaan. Ik loop al wel met ideeën rond en vind het goed om je breed te oriënteren. Ik heb tot nu toe erg veel van mijn collega’s kunnen leren en denk dat ik nu een goede basis heb. Het is aan mij om nu door te zetten. Daar verheug ik me op! ‘

Te zien: de volgende uitzending van Moordvrouw is te zien op vrijdag 25 januari 2013 om 22:30 op RTL4. Met: Wendy van Dijk, Renée Soutendijk, Thijs Römer, Porgy Franssen, Achmed Akhabi en Fockeline Ouwerkerk.

Een gedachte over “Fockeline Ouwerkerk: de nieuwe Moordvrouw

  1. Wat ik bijzonder vind is dat de psycholoog van het team zo ongeveer alles doorziet, maar niet dat dit personage (enigszins) autistisch is. Of komt dat wellicht omdat ze niet de kenmerken heeft die veel mensen denken dat autisme inhoud?

Reacties zijn gesloten.