web analytics

Marnie Blok: ‘De realiteit haalde ons keer op keer in’

Reacties zijn gesloten

De nieuwe dramaserie Lijn 32 opent op zijn zachtst gezegd onconventioneel. In een Amsterdamse bus stapt een divers pluimage aan reizigers, een dwarsdoorsnede van Nederland. Dan laat scenarioschrijfster Marnie Blok de bus ontploffen.

Alle hoofdrolspelers ontploffen in de eerste scène. Dat is een bijzondere binnenkomer, als start van een serie.
‘Maarten Treurniet, mijn echtgenoot, werd gevraagd een serie te maken over terreuraanslagen. We hadden het boven de bloemkool vaak gehad over de angstcultuur die steeds meer gevoed wordt. Dat wilde hij niet. Hij wilde het tegenovergestelde. Stel dat de ene helft van het land aan tafel gaat zitten bij de andere helft en eens écht met elkaar gaat praten. Daaruit is Lijn 32 ontstaan. Met Carel Donck samen bedacht hij het idee van een bus vol personages, waar iets alarmerends mee gebeurt. En dan gaan we terug in de tijd.’

Het is een vorm die we nog niet in Nederlandse series zijn tegen gekomen. Welke buitenlandse series of films hebben als inspiratie gediend?
‘Een grote inspiratie was Crash, ook een mozaïek-film die heel erg gaat over angst en wat dat met mensen doet. Een ongelofelijk mooie film, we hebben hem bekeken tijdens onze eerste brainstormsessie. Ook inspirerend was Bowling for Columbine van Michael Moore. Daarin wordt letterlijk verteld dat een angstige burger een manipuleerbare burger is.’

Jullie schetsen een beeld van Nederland dat dicht bij de werkelijkheid ligt. In de rechts-populistische politicus Thomas de Zwart zullen we allemaal Geert Wilders herkennen.
‘We hadden de behoefte om een serie te maken over het hier en nu. Ik denk niet dat Wilders hierop wil of zal reageren. Mocht dat wel zo zijn, dat moet hij dat vooral doen. Wij doen de waarheid geen geweld aan. Sterker nog, de realiteit haalde ons tijdens het schrijven keer op keer in. Er waren bommeldingen, verdachte pakketjes werden gevonden, stations werden ontruimd, er diende een rechtszaak tegen een rechts politicus. Ook de verkiezingsuitslagen speelden ons – helaas – enorm in de kaart. De ideeën van Thomas de Zwart zijn abject, maar wij hebben ook geprobeerd om een man van vlees en bloed van hem te maken, iemand die worstelt met het verlies van zijn vriendin. Lijn 32 gaat over angst en vooroordelen, en hoe deze onze blik op de werkelijkheid kleuren en vertroebelen. Angst om dood te gaan, je te verbinden, te communiceren. Of over de moeite van een ouder echtpaar om mee te gaan in deze snelle wereld. Lijn 32 gaat over ons allemaal.’

Je hebt de serie geschreven samen met Karen van Holst Pellekaan en Maarten Lebens. Hoe was de verdeling?
‘Geweldig! Ik ben blij met de rijkdom van de inbreng van meerdere mensen. We hebben de verhaallijnen heel uitgebreid met elkaar besproken en toen verdeeld. Iedereen ging schrijven, maar we kwamen vaak samen, lazen en bespraken elkaars werk. Maarten Treurniet las mee, schreef soms ook mee. We hebben elkaars lijnen vervolgens ook weer onder handen genomen. Dat ging vrij organisch heen en weer en was een enorm inspirerende manier van werken. Uiteindelijk zijn we alle afzonderlijke lijnen aan elkaar gaan kleien.’

Te zien: de achtdelige dramaserie Lijn 32 is vanaf zaterdag 14 januari wekelijks te zien op Nederland 2, rond de klok van 20.15 uur.