web analytics

Met andere ogen: Production Design Lepel

Reacties zijn gesloten

Beroep: Production Design
Naam: Gert Brinkers
Eerste film: Mariken van Nieuwmeghen (1974)
Gouden Kalf voor: Lepel (2005)
Nu bezig met: Het Meisje & de Dood (2012)

‘Er zijn als production designer twee manieren waarop je bij een project betrokken kunt raken. De eerste is door een goede, persoonlijke band met de maker. Met Jos Stelling werk ik bijvoorbeeld al sinds zijn eerste film (Mariken van Nieumeghen, red) samen. Als hij bezig is met een nieuwe film, word ik al in de ontwikkelingsfase bij het project betrokken. Daarnaast kun je een scenario toegestuurd krijgen door een producent met de vraag of je geïnteresseerd bent de film te gaan doen. Deze manier is het meest gangbare.’

‘Bij Lepel ging het ook zo. Vervolgens spreek je met zowel producent als regisseur af en kijk je of de ideeën die je hebt overeenkomen met wat zij voor ogen hebben. Samen probeer je er dan uit te komen. We hebben bij Lepel erg veel moeite gehad de locatie voor het warenhuis te vinden. Uiteindelijk troffen we een leeg, vervallen winkelpand in Gera, voormalig Oost-Duitsland. De grootste uitdaging was om hier een ‘bruisend’ warenhuis van te maken. Ik ontwierp zes soorten kasten, die ik vanuit Nederland met drie lange vrachtwagens liet afleveren. Zo zag het er in ieder geval al levendiger uit.’

‘Voor één scène hadden we een ijzeren rolluik nodig. Ons werd verteld dat ze die daar niet hadden. Er was na de oorlog zo’n armoede, dat er niks te jatten viel. Toen hebben we een spiksplinternieuw moeten bestellen bij een bedrijf uit Nederland. Omdat een elektrisch motortje te duur was, hebben we het zelf met een fietswiel en touwen open en dicht zitten trekken. Zwaar!’