web analytics

Vooruitblik: Sint

Reacties zijn gesloten

  

Dick Maas geniet met volle teugen. De poster van zijn nieuwe film Sint houdt nu al weken de gemoederen flink bezig en de trailer is op Youtube al bijna een miljoen keer bekeken. Een kaskraker in wording?
         

Vooruitblik Sint
St. Niklas is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken.       

Cast: o.a. Huub Stapel, Egbert-Jan Weeber, Caro Lenssen, Bert Luppes, e.v.a.
Regie: Dick Maas
Scenario: Dick Maas
Producent: Tom de Mol, Dick Maas      

Johan Nijenhuis versus Dick Maas
Johan Nijenhuis is van mening dat de poster van de horrorfilm Sint, met daarop een duistere Sinterklaas, kinderen schrik zal aanjagen. Hierop legde hij een klacht neer bij de Reclame Code Commissie, die echter besloot de poster niet te verbieden.      

Tegenover diverse media liet  Maas weten verbaasd te zijn over de klachten. ’Het is een heel braaf affiche. Je ziet een silhouet van de Sint en dat een deel van zijn gezicht gehavend is. Vergelijk dat eens met de abri’s van films als Saw.’         

‘Als kinderen vragen gaan stellen over de poster, dan vertellen de ouders maar dat het zijn gekke broer is’, suggereerde de regisseur. ‘Mensen die hun kinderen jarenlang wijsmaken dat een bisschop met zijn paard over de daken rijdt, kunnen daar vast wel een mooi verhaal van maken.’         

Ook in Vlaanderen is de rel inmiddels opgepikt: Maas verscheen begin deze week in De Vlaamse DWDD-variant Goedele Nu en voerde daar een vrijwel identieke discussie met een afgevaardigde van het Sinterklaasgenootschap als met Nijenhuis.       

Maas en het publiek
Dick Maas is een publieksfilmer pur sang. Al zijn Nederlandse film bereikten een groot publiek. Zijn Engelstalige producties deden het weliswaar minder, maar bereikten niet zelden een cultstatus op video en DVD (met name in Aziatische landen). Hier een overzicht van de bezoekerscijfers van zijn films (in Nederland):          

De Lift (1983): 648.720.
Flodder (1986): 2.313.701.
Amsterdamned (1988): 971.027.
Flodder in Amerika! (1998): 1.470.387.
Flodder 3 (1995): 410.808.
Do not disturb (1999): 66.589.
Down (2001): 27.418.
Moordwijven (2007): 424.428.        

Maas over het gegeven van de horrorsint
‘Het verbaast me dat het zo lang geduurd heeft voor er zoiets met de Sint gedaan is. Destijds bij De Lift was het net zo. Er is een aantal hele lieve Sintfilms voor kinderen en er zijn genoeg Amerikaanse voorbeelden van moordende Kerstmannen. Die figuren zijn een symbool van goedheid, en daar moet je iets mee doen. Bij uitstek geschikte verhalen voor een horrorfilm.’           

’Ik heb een hele tijd geworsteld om het in een goede vorm te gieten. Je moet niet in de valkuil komen dat het een verklede serialkiller is, en ik wilde er ook geen komedie van maken. Het moest geen lollige film worden, maar een donkere fantasiefilm met horror er in.’ (Interview Dick Maas, Nu.nl, 16-04-2010)          

De visual effects
Sint zit boordevol visuele effecten, met als hoogtepunt een paar minuten durende achtervolgingsscène over de daken van Amsterdam. Hiervoor bouwde men in de studio op twee meter hoogte een ruim vijftig meter lang green-screen, waartegen Sints paard naar hartelust heen en weer mocht rennen. Later werd het groene beeld middels digitale technieken ingevuld met beelden van de Amsterdamse grachtenpanden. Bekijk hier een making-of filmpje van de visual effects.      

        

Over de regisseur
Na eerst twee keer te zijn afgewezen aan de Filmacademie, studeerde Maas in 1977 af met een de korte komische film Adelbert over een grimmige anekdote; een jong koppel dat beide zo ongelukkig is dat het samen zelfmoord wil plegen. Na enkele korte films voor televisie maakte hij in 1980/1981 voor de VPRO de ruim een uur durende speelfilm Rigor Mortis.          

Een kleine drie jaar later debuteerde de cineast, na veel geleur met het script, in de Nederlandse bioscopen met de originele thriller De Lift, over een moordende lift. Matthijs van Heijningen durfde de gok aan en besloot de debuterend regisseur acht ton mee te geven. Onder het motto ‘voor mij is filmen: actie’ leverde Maas een vlotte en spannende film af, die de toon zou zetten voor de rest van zijn carrière.          

Kenmerkend voor de regisseur is het hoge tempo van zijn films, de nadruk op zowel verbale als non-verbale actie en Maas’ voorkeur voor zwarte humor. Niet alleen latere Nederlandse films als Flodder (1986) en Amsterdamned (1988) dragen deze kenmerken, ook de Engelstalige Do not disturb (1999) en Down (2001) passen in dit rijtje.          

Na de bijzonder productieve jaren tachtig en begin jaren negentig, deed de regisseur het laatste decennium weinig van zich spreken, mede door een slepende rechtszaak met ex-zakenpartner Laurens Geels (met wie Maas First Floor Features runde). Met Moordwijven maakte hij in 2007 zijn succesvolle comeback in de Nederlandse filmwereld; de film trok zo’n 425.000 bezoekers. In zijn nieuwe horror-thriller Sint ontpopt ‘kindervriend’ Sinterklaas zich tot een heuse moordmachine. Komend jaar hoopt Maas de thriller De Rekening te kunnen draaien, die inmiddels subsidie heeft ontvangen van het Filmfonds.        

Te zien vanaf: 11 november 2010.