web analytics

5 vragen aan … Stephan Brenninkmeijer

Reacties zijn gesloten

In de rubriek ‘5 vragen aan …’ vandaag het woord aan Stephan Brenninkmeijer, wiens Caged vreemd genoeg niet in selectie draait op het festival.

5 vragen aan … Stephan Brenninkmeijer

Paspoort
Naam: Stephan Maria Brenninkmeijer
Geboren: 21 juni 1964 te Doorwerth
Films: bekend van o.a. WestenwindDe Stilte van het Naderen en Swingers
Prijzen: Bronze Crown en Gold Crown voor De Stilte van het Naderen

 1. Film is…
Het uitvergroten en observeren van menselijk gedrag.
Het geraakt worden door de personages, zodat je ze denkt te kennen.
Het geloven in de situaties zodat je denkt dat je er middenin staat.

2. Dit is wat de Nederlandse film nodig heeft:
Ballen.

3. Mijn favoriete Nederlandse film is …
Soldaat van Oranje. Krabbé en Hauer in topvorm, de vaart van Verhoeven en de muziek van Rogier van Otterloo. Het boek is door Erik Hazelhoff Roelfzema bij ons thuis geschreven dus ik heb er altijd een speciale band mee gehad.

4. Tijdens het Nederlands Film Festival ga ik …
Vooral onze film Caged promoten. Ik behoor niet tot het filmestablishment dus ik moet er wat harder tegenaan.

5. Als filmmaker zou ik graag nog een keer …
… het verhaal van mijn oud-oom en verzetsheld willen verfilmen. Heeft iemand wat geld over?

http://www.youtube.com/watch?v=G_kC7_dPsQ4

Stephan Brenninkmeijer over Caged
‘Je kunt eigenlijk het hele verhaal samenvatten met de helaas ‘gangbare’ opvatting over seksuele vrijheid: “De man is stoer, de vrouw is een hoer”. Die schrijnende ongelijkheid heb ik nooit gesnapt. Om maar uit eigen werk te citeren: “Als een vrouw seksueel agressief is, dan denkt men meteen dat ze een steekje los heeft. Dat ze een trauma heeft opgelopen of dat ze vast een keer verkracht is of slachtoffer is van incest.” Dit is nog steeds bij veel mensen de ‘normale’ gedachtegang en daar wilde ik met dit verhaal flink tegen tekeer gaan. Ik heb gelukkig ook inmiddels veel steunbetuigingen ontvangen van vrouwen die zich hierin enorm herkenden en onder de indruk waren. Het raakt dus bij velen een gevoelige snaar.’

Lees ook het volledige interview met Brenninkmeijer.