In de rubriek ‘5 vragen aan …’ vandaag het woord aan Ben Sombogaart, wiens nieuwste film Isabelle in competitie meedraait op het festival.
5 vragen aan … Ben Sombogaart
Paspoort
Naam: Ben Sombogaart
Geboren: 8 augustus 1947
Films: bekend van o.a. Het Zakmes, Abeltje, De Tweeling en De Storm
Prijzen: Abeltje, De Tweeling en Kruistocht in Spijkerbroek kregen het Gouden Kalf voor beste film. Verder o.a. een Gouden Kalf voor de regie van Het Zakmes. De Tweeling werd voor een Oscar genomineerd.
1. Film is …
Eigenlijk een vorm van hypnose. Mensen in het donker laten geloven en meeslepen in een nieuwe werkelijkheid.
2. Dit is wat de Nederlandse film nodig heeft:
Goede filmeducatie, te beginnen op de basisschool en te vergelijken met literatuuronderwijs.
3. Mijn favoriete Nederlandse film is …
Abel
4. Tijdens het Nederlands Film Festival ga ik …
Zoveel mogelijk Q en A’s doen bij mijn eigen films. er draaien er vier! En zoveel mogelijk films van collga’s bekijken. Heb er nog te weinig gezien dit jaar.
5. Als filmmaker zou ik graag nog een keer …
Terug gaan naar L.A. om nogmaals dat Oscarspektakel mee te maken en dit keer te winnen…..
Sombogaart over Isabelle
‘Isabelle en Jeanne zijn hetzelfde, jonge vrouwen die ieder op hun manier opvallen door hun uiterlijk. Maar waarom is alles in het leven van Jeanne kommer en kwel, terwijl Isabelle in alles voorspoed lijkt te kennen? De vraag of uiterlijk je levensloop bepaalt, is er een van alle tijden. Heeft Jeanne ongelijk en zit dit allemaal in haar hoofd? Of heeft ze gelijk en is zij door haar uiterlijk onrechtvaardig benadeeld? Het is de willekeur van het lot. De onrechtvaardigheid van het leven. Waarom jij wel en ik niet?
Jeanne richt haar woede over de onrechtvaardigheid van haar lot op Isabelle – die er niets aan kan doen. Isabelle wil Jeanne ervan overtuigen dat zij ongelijk heeft. Maar heeft Jeanne ongelijk…? Die vraag is een interessante en er is nog altijd geen sluitend antwoord op.
In onze tijd weegt het uiterlijk voor jonge vrouwen vreselijk zwaar. Door de media wordt ons een ideaalbeeld voorgehouden waar geen sterveling aan kan voldoen. En van alle tijden is dat we oppervlakkig naar elkaar kijken en snel een oordeel klaar hebben, wat niet hoeft te stroken met hoe iemand werkelijk is. De vooroordelen vertroebelen onze blik. Wat weten we eigenlijk van elkaar?’