web analytics

5 Vragen aan … Bobby Boermans

Reacties zijn gesloten

In de rubriek ‘5 vragen aan …’ vandaag het woord aan Bobby Boermans, wiens regiedebuut Claustrofobia, een online horror-thriller, gisteren in première ging op het festival.

5 vragen aan … Bobby Boermans

Paspoort
Naam: 
Bobby Boermans
Geboren: 1 september 1981
Films: maakte eerder korte films, waaronder Striptease en De Ontmoeting. Dit jaar op het festival met zijn speelfilmdebuut Claustrofobia en de NTR Kort! Broeders
Prijzen: Prijs voor Beste Korte film op het Los Angeles Pan African Festival voor Beyond the Pretty Door

1. Film is …
Alles voor mij!! Lachen, janken, bewonderen, beseffen, leren, ontroeren, motiveren. Ik sta er mee op en val er s’avonds mee in slaap. Ik zou serieus niet weten wat ik anders zou doen. Film is continue levendig. Het is het mooiste vak wat er is.

2. Dit is wat de Nederlandse film nodig heeft …
De afgelopen 10 jaar gaat het gelukkig veel beter met de Nederlandse film. De Nederlandse film is volwassen geworden. Het publiek weet Nederlandse films te vinden en de bezoeker is niet meer bij voorbaat al terughoudend. Dat was midden jaren negentig nog anders. Inclusief mijzelf. Als tiener moest ik niks hebben van Nederlandse films.

Mede door een door het filmfonds ingestelde regel dat producenten meer geld en aandacht voor marketing moesten reserveren, en door het aanstellen van een commercieel intendant, is er voor gezorgd dat we nu een gezond en passend marktaandeel van Nederlandse film behalen. Met recente hits als New Kids, Gooische Vrouwen, Zwartboek, Sint, Komt een Vrouw bij de Dokter, De gelukkige Huisvrouw, samen met alle prachtige kleinere art-house films zoals Kan door Huid Heen, Joy, hebben we helemaal niks meer om ons voor te schamen. We kunnen met opgeheven hoofd en trots over straat en genieten van al die mooie films die we de laatste jaren hebben afgeleverd.

Er zijn echter twee elementen waar we in de toekomst vrij snel mee te maken zullen krijgen. Enerzijds zullen bioscopen vanwege het download-tijdperk (zeker als er straks overal in Nederland glasvezel ligt) moeten innoveren om van grote films meer een evenement te maken en de beleving te vergroten. Anders blijven de bezoekers thuis achter hun Home Cinema Plasma zitten en dat moet natuurlijk niet. Daarbij denk ik aan bewegende stoelen, geur toevoegingen in de bioscoop, Imax, 4D beleving, etc. Zoals bij attractieparken. Ontzettend leuk. Natuurlijk zal de belevenis van met elkaar in het donker lekker een film bekijken altijd blijven bestaan, maar zodra de box-office inkakt, zullen exploitanten noodgedwongen moeten innoveren. Ik ben er heilig van overtuigd dat Pathe en zeker Cinemec in Ede daar al stiekem plannen voor aan het maken zijn.

Anderzijds denk ik dat vanwege de bezuinigingen het gat tussen commerciële films en kleinere artistieke film steeds groter zal worden. Simpelweg omdat we niet meer beiden kampen kunnen betalen. Daarom hebben we juist nu meer behoefte aan Nederlandse bedrijven die vol enthousiasme mee participeren in de financieringsstructuur van films. Met als tegenprestatie dat zij hun boodschap, product of visie met de film mogen verbinden, mits het de film in zijn kernwaardes niet aantast natuurlijk. Unilever, Ahold, Philips, Heineken, Aegon, ABN Amro: help een handje mee alsjeblieft. In plaats van je 3 ton in een tv commercial te stoppen, stop dat geld nou eens in een speelfilm. Producenten moeten daarin ook misschien iets anders gaan denken en actiever van te voren (dus niet pas als de film klaar is) op zoek gaan naar bedrijven.

Kortom: Er zou vanuit de overheid een stichting of speciaal kantoor moeten komen die producenten en bedrijven helpt elkaar te verbinden. Alleen op die manier overleven we de kaalslag binnen de cultuursector. Een gezonde combinatie tussen een klein beetje gesubsidieerd fondsgeld, een MG van de distributeur, en een derde investering van commerciële bedrijven zou fantastisch zijn. Dit is hoe Claustrofobia (mijn eigen speelfilmdebuut) tot stand is gekomen. Met geld van de Maag-Lever-Darm stichting en de Vrienden-Lotterij is die film geheel door het bedrijfsleven gefinancierd. Ik hoop dat de overheid zo’n instelling kan bewerkstelligen.

3. Mijn favoriete Nederlandse film is …
Alle Nederlandse films. Het klinkt afgezaagd, maar het is echt zo. Ik hou van alle films. Het is zo moeilijk om überhaupt een film te maken, dat ik diep respect heb voor iedereen die dat lukt. Maar als ik moet kiezen dan gooi ik verplicht dit lijstje in de mix: Langer Licht, Schemer, Oorlogswinter, Van God Los, Alles is Liefde, Uitgesloten, Komt een Vrouw bij de Dokter, Vox Populi, Karakter, Flodder. En Claustrofobia natuurlijk.

4. Tijdens het Nederlands Film Festival ga ik …
Veel films zien, vrienden ontmoeten, feestjes bezoeken, heel veel parkeergeld betalen en dronken acteurs, actrices en crewleden terug naar huis rijden.

5. Als filmmaker zou ik graag nog een keer …
Een hele grote Nederlandse speelfilm willen maken in de trant van Oorlogswinter, De Heineken Ontvoering of Nova Zembla. Een eventfilm waar iedereen naar uitkijkt en die dan ook nog eens heel goed is gemaakt!! Een film waarvoor je echt naar de bioscoop wil gaan. Geef me nog eventjes, maar geloof me: die film die komt er!!