web analytics

Eric Wirix en Jan Theys over Suske en Wiske & de Texas Rakkers

Reacties zijn gesloten

Sinds afgelopen donderdag draait de (hoofdzakelijk) Vlaamse animatiefilm Suske en Wiske & de Texas Rakkers in de Nederlandse bioscopen. Met ruim negen miljoen euro is de film één van de duurste Vlaamse films ooit. Na tweeëneenhalf jaar hard werken is het nu afwachten of het publiek de film oppikt. Producenten Eric Wirix en Jan Theys van Skyline Entertainment (Stille Waters, De Hel van Tanger) over de voorgeschiedenis, de productie en de toekomst.


  
Jeugdsentiment
Al decennialang weten Suske en Wiske een groot publiek te bereiken. Van de strips, oorspronkelijk bedacht en gecreëerd door Willy Vandersteen, zijn inmiddels meer dan tweehonderd miljoen exemplaren verkocht. Vorig jaar vierden Suske en Wiske hun zestigste verjaardag. Uit onderzoek blijkt dat de strips vandaag de dag nog steeds op veel bijval kunnen rekenen. Jaarlijks worden er alleen in Nederland en Vlaanderen al meer dan drie miljoen albums verkocht. Wirix en Theys: “De strips zijn actiever en succesvoller dan ooit. De eeuwige jonge helden vervullen vele generaties van lezers met jeugdsentiment en zijn intussen een stevige brok Vlaams cultuurpatrimonium geworden.”

 

Toch was dit grote commerciële succes van de strips niet de enige reden voor het producentenduo om de animatierechten op Suske en Wiske te verwerven. “De tijdloze kracht van de verhalen van Vandersteen en vooral zijn heel eigen humor waren even bepalend voor onze motivatie. Net als de regisseurs en de scenaristen zijn wijzelf rasechte Suske en Wiske fanaten.”

 

De keuze voor de te verfilmen strips was dan ook niet gemakkelijk. Uit de talloze verhalen die er de afgelopen zestig jaar geschreven zijn, zit veel moois. Bij het kiezen van de albums die voor verfilming in aanmerking kwamen, heeft men dan ook lang nagedacht. “Drie vereisten waren voor ons essentieel: (1) Het album moest in het collectieve geheugen zitten in de thuismarkten België en Nederland. (2) Het verhaal moest internationaal potentieel hebben. Voor de financiering van een animatiefilm is dit absoluut noodzakelijk. (3) Het album moest alle typische kenmerken van het werk van Vandersteen in zich dragen.”

 

 

Internationaal geörienteerd
Hoewel in de Benelux vrijwel iedereen ooit wel eens gehoord heeft van Suske en Wiske en het heel waarschijnlijk is dat men ook daadwerkelijk een van de avonturen van het duo gelezen heeft, is deze vanzelfsprekendheid in de rest van de wereld niet gegarandeerd. Bij het selecteren van de strips zocht men dan ook naar een verhaal waar kinderen én volwassenen van over de hele wereld konden meeleven. “Het antwoord lag in het werk van Vandersteen zelf. Kenmerkend zijn immers de vele albums waarin Sus en Wis op hun eigen manier avonturen beleven in universeel herkenbare, al dan niet historische, settings en locaties, zoals het Wilde Westen, de Middeleeuwen en de Samoerai van Japan. Uiteindelijk ontstond het idee om de Suske en Wiske animatiefilms – er zijn reeds plannen voor een vervolg – te enten op klassieke filmgenres: een garantie voor wereldweide herkenbaarheid.”

 

Dit criterium leidde tot een selectie van vijf verhalen, waaronder ‘De Wolkeneters’, ‘De Kleppende Klipper’ en ‘De Texas Rakkers’. Na overleg met Studio Vandersteen en Standaard Uitgeverij koos men uiteindelijk voor deze laatste, “deels omdat het verhaal een perfecte introductie is in de wereld van Suske en Wiske waarbij alle personages goed aan bod komen, en dees omdat dit album door kenners beschouwd wordt als behorend tot het beste van Vandersteens werk.”

 

Liefdevolle aanpak
Een belangrijke eis voor de makers was dat de film recht zou doen aan de oorspronkelijke karakters, sfeer en het verhaal van Vandersteens strip. Het scenario, geschreven door Guy Mortier en Dirk Nielandt, moest dan ook meerdere lagen bevatten. Enerzijds moest het een spannend en transparant verhaal vertellen voor de belangrijkste doelgroep (jongeren van zes tot twaalf jaar), anderszijds wilde men door de gelaagdheid en hedendaagse humor een breed publiek aanspreken. “Het belangrijkste was echter dat we recht zouden doen aan het oorspronkelijke verhaal en de verwachtingen van de verschillende generaties fans zouden inlossen.”

 

Niet alleen inhoudelijk legden de makers de lat hoog, ook visueel was men ambitieus. “We wilden een moderne en dynamische look and feel. Die stijl heeft indruk gemaakt, niet alleen bij ons, maar zelfs internationaal. Zo is er al interesse vanuit het Duitse Bavaria en het Franse TF 1 International. Twee grote spelers op de animatiemarkt. Suske en Wiske & de Texas Rakkers is een groots en ambitieus internationaal project. Hopenlijk opent het heel wat deuren naar de toekomst. Niet enkel voor Skyline, maar voor de hele Vlaamse animatiesector.”