“Gangsterboys is een film voor de YouTube-generatie”
Paul Ruven zal bij het grote publiek vooral bekend zijn door Filmpje!, de absurdistische komedie met Paul de Leeuw in de hoofdrol. Zijn nieuwste film Gangsterboys gaat deze week in première. We spraken met de 51-jarige regisseur over zijn Turks-Nederlandse gangsterfilm. “Ik wilde een film die meer op het randje gaat.”
YouTube-generatie
Zodra de eerste vraag is gesteld begint Ruven enthousiast te vertellen over zijn nieuwe komedie. De manier waarop hij gemakkelijk heen en weer springt tussen onderwerpen doet denken aan de anekdotische stijl van Gangsterboys. Een film voor de jongerengeneratie, legt hij uit. “De film heeft geen hele duidelijke structuur van A naar B, maar is meer een caleidoscopisch geheel. Het is gemaakt voor de YouTube-generatie, mensen die korte filmpjes los van elkaar kijken en daar een bepaalde kick uit krijgen. Eigenlijk is deze film opgebouwd uit allemaal van die YouTube-filmpjes. Het publiek hoeft niet overduidelijk het verhaal uitgelegd te krijgen, dat snappen ze wel.”
Grenzen
Ruven besloot Gangsterboys te maken naar aanleiding van een scenario van Orhan Sahin. “Ik viel er meteen voor. Ik merkte dat het een gevoel raakt dat nog niet zoveel in film voorkomt. De droom van geld, respect en bitches. In Nederland hebben we Shouf Shouf Habibi! en Het Schnitzelparadijs gehad, en dat zijn eigenlijk hele brave, burgerlijke films, waar je rustig met het hele gezin naartoe kan. Ik wilde graag een film maken die meer op het randje gaat.”
Dat opzoeken van grenzen leek vijftien jaar geleden met Filmpje! nog meer aan de orde, waarin vrijwel alle heilige huisjes met de grond gelijk werden gemaakt. “Daar zaten grappen in die je nu niet meer zou kunnen maken”, geeft Ruven toe. “Ik heb me nu laten leiden door Yes-R en Turk. Ze vertelden me wat ik nog net kon maken, en wat echt te ver ging binnen hun culturen. Ik vind dat geen beperking, de film zou anders ongeloofwaardig zijn geworden. Deze film speelt heel veel met eer waarvan wij niet zo veel weet hebben. Als filmmaker maak je dan eigenlijk een reis in een ander soort wereld, daar leer je weer dingen van.”
Ruven probeert daarnaast zijn doelgroep zo goed mogelijk vast te stellen. Niet alleen door middel van testscreenings, maar ook door zelf naar de bioscoop te gaan. “Dat hoort bij je vak als regisseur, je moet zien wat je publiek is.”
Als het eenmaal tijd is voor een voorstelling met een testpubliek wordt het pas echt duidelijk of een scène goed overkomt. Met Gangsterboys bleek dat er af en toe toch nog moest worden geknipt. “Toen we een zoenscène voor de eerste keer testten riep het publiek ‘Hoer! Hoer!’, want dat doe je niet in die cultuur. Er werd enorm agressief op gereageerd. We moesten steeds blijven kijken wat te ver ging, en wat nog kon.”
Die manier van werken vormde een uitdaging voor de regisseur. Ook tijdens het filmen moest hij zich goed kunnen aanpassen. Hij wilde de acteurs zo natuurlijk mogelijk laten overkomen en liet ze vaak improviseren. “Yes-R en Turk hebben geen getrainde acteurs-techniek om dingen precies te kunnen herhalen, op het moment ontstaat iets. Als regisseur moet je dan allerlei methodes hebben om je acteurs zo goed mogelijk te laten functioneren. We draaiden met twee camera’s en ze hoefden niet op kruisjes op de grond, of op het licht te letten. Ze mochten zich gewoon gedragen zoals ze normaal gesproken zouden doen. Ze weten uit eigen ervaring wat het is om crimineel te zijn. Ik heb dus eigenlijk gratis method actors!”
Afwisseling
Variatie is belangrijk voor Ruven. Ter afwisseling maakt hij geregeld commercials. “Natuurlijk speelt geld daarin een rol, maar het is vooral leuk en spannend. Het kan zelfs evenveel voldoening geven als een speelfilm. Ik vind dat je steeds jezelf moet vernieuwen en verfrissen.
Zijn nieuwe project belooft dan ook een serieuze film te worden. “Dat doe ik ook dolgraag, het is maar wat er op je pad komt. Mijn voordeel en nadeel is dat ik van veel soorten genres hou. Waarschijnlijk ben je gelukkiger als je van een type film houdt. Ik ben soms jaloers op Alex van Warmerdam, die echt één stijl heeft. Maar ik zou ongelukkig zijn als ik altijd hetzelfde zou maken.”
Gangsterboys draait vanaf heden in de Nederlandse bioscopen.
Sympathieke kerel, maar zijn films zijn bagger.
Haha inderdaad, het was het talent van De Leeuw dat iets van Filmpje maakte
Mafrika was toch ook best ok en zijn eerste minimal-movies met pim de la parra niet te vergeten! Gangsterboys trekt me niet, maar als hij op dvd komt zal ik hem wel eens kijken.