web analytics

Interview Jelle Nesna

Reacties zijn gesloten

“Ik zie dat we het maximale eruit hebben gehaald, zelfs meer dan dat.”

In 1919 co-regisseerde Hans Nesna de film Een Carmen van het noorden, die destijds in eigen land voor de nodige ophef zorgde, maar internationaal hoge ogen gooide. Twee jaar geleden werd de film opgenomen in de Canon van de Nederlandse film. Kleinzoon Jelle komt nu met een eigentijdse remake. Gesitueerd in een wereld vol hip-hop en straatvechters verhaalt Carmen van het noorden over de universele verwarring tussen lust en liefde. Nesna: ‘Elk goed verhaal moet eigenlijk elke tien jaar opnieuw verteld worden, dus het werd wel weer eens tijd.’

Toreador
Voor Nesna, die in 1985 afstudeerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, betekent Carmen van het noorden zijn speelfilmdebuut. ‘Ik wilde al lange tijd graag een speelfilm maken. Ik dacht als er iets is waarmee ik kans van slagen heb is het wel dit onderwerp. Door allerlei omstandigheden kwam het er steeds niet van. Ik ben erg blij dat ik  de film nu heb mogen maken.’

Gebaseerd op de film van zijn overgrootvader ging de regisseur vervolgens aan de slag. Het oorspronkelijke verhaal van Prosper Mérimée uit 1845, waarin een man valt voor de verleidelijke Carmen maar uiteindelijk gedumpt wordt voor een stierenvechter, werd in die film vertaald naar een opera-setting. Niet iets van deze tijd, vond de regisseur. ‘We zitten nu in 2009, dat kan gewoon niet. Toen dacht ik aan een MC die Toreador heet. En toen wist ik gelijk hoe de film eruit moest komen te zien: als een hiphop-film. Met het vinden van de persoon met wie Carmen ervandoor gaat, vielen voor mij alle puzzelstukjes in elkaar.’

Spelplezier
In de film zijn als gevolg diverse rollen weggelegd voor populaire artiesten als Duvel, Jiggy en GMB en speelt hiphop-muziek een belangrijke rol. ‘Ik wilde een eigentijdse en hippe film maken, net als die van mijn opa toentertijd. We zochten naar mensen van de straat, met ambitie en talent, die zichzelf waren voor de camera. Ze moesten ons verrassen en iets geven waar we in de film iets mee konden.’ Naast een aantal reeds gevestigde acteurs, waaronder Thom Hoffman en Tygo Gernandt, wordt de cast van Carmen van het noorden dan ook voor het grootste deel gevormd door nieuw, enthousiast acteertalent, veelal afkomstig van de straat.

Toeval of niet: het spelplezier spat van het scherm en is er grotendeels verantwoordelijk voor dat de film een positieve indruk achterlaat. Volgens Nesna volledig de verdienste van de talentvolle cast. ‘Ik beschouw mezelf meer als soort van coach voor de acteurs. Plezier is daarbij van groot belang. Als er geen plezier is, houdt het op. We hebben er steeds naar gestreefd elkaar uit te dagen, te verrassen. Je moet ook risico’s nemen, anders wordt het saai. Zo ontstaat er een positieve energie op de set, die hopelijk ook uitstraalt naar het publiek.’

Subsidie
Carmen van het noorden werd gemaakt met een minimale realiseringssubsidie van het Nederlands Fonds voor de Film. Niet alleen voor, maar ook achter de camera’s werd zodoende veel van de medewerkers geëist. ‘We hadden slechts 21 draaidagen. Je doet concessies, je maakt keuzes – die ik met alle liefde en plezier heb gemaakt – omdat je anders je film niet kunt maken. Het dwingt je tot een bepaalde manier en staat van draaien.’ Ondanks de korte draaiperiode en samenhangende werkdruk is de regisseur tevreden met het resultaat. ‘Ik zie dat we het maximale eruit hebben gehaald, en zelfs meer dan dat.’ Bang voor de reacties van het publiek is hij dan ook niet. ‘Op het moment dat de film af is, is het ook af. Ik hoop dat mensen met een positief gevoel de zaal uitlopen, dat ze een leuke avond hebben gehad en de film bij andere mensen aanraden.’

Carmen van het noorden is vanaf 24 september te zien in de Nederlandse bioscoop.

Reacties zijn gesloten.