web analytics

Interview Manuelle van den Heuvel

Reacties zijn gesloten

Art-director Manuelle van den Heuvel (Pietje Bell, The Discovery of Heaven) is de afgelopen periode druk in de weer geweest met de sets voor de psychologische thriller Terug naar de Kust, naar het gelijknamige boek van Saskia Noort. Na een aanlooptijd van drie jaar werd er in februari van dit jaar eindelijk begonnen met draaien. “De sfeer die een film uitstraalt is erg belangrijk en voor een groot deel verantwoordelijk voor de ervaring en het gevoel van de kijker.”

 

 


Mix

Het is een wonderlijk gezicht, het nagebouwde huis aan de kust in een studio in Amsterdam-Noord. Van buiten oogt het als een groot tuinhuis, van binnen als een warm, gezellig vakantiehuis, voorzien van exact de juiste mix van moderne snufjes en authentieke attributen. Vandaag worden de interieurscènes gedraaid. De exterieurshots werden eerder opgenomen in Domburg. “We hebben er hier in de studio nog een heel stuk bijgebouwd, alles is net iets langer en breder dan in de werkelijkheid. Dat is nodig voor het draaien, in de film merk je er echter niks van.”

 

Het huis aan de kust speelt een belangrijke rol in Terug naar de Kust. De film vertelt het verhaal van de alleenstaande Maria Vos (Linda de Mol) die door een onbekende met de dood bedreigd wordt. Ze vlucht naar haar ouderlijke huis aan de kust, waar ze met haar twee kinderen intrekt bij haar zus Ans (Ariane Schluter). Terwijl het winterse verblijf in de villa aan zee Maria confronteert met traumatische jeugdherinneringen en haar omgeving steeds meer aan haar geestelijke gezondheid begint te twijfelen, komt haar belager steeds dichterbij.

 

Sfeer
“Het huis is ooit een pension geweest. Er zijn veel waardevolle dingen blijven staan. Vandaar ook die mix van moderne apparaten en echt oude spulletjes. Daarnaast ondersteunt deze mix het personage Maria. Ze wil eigenlijk niks met het verleden te maken hebben, maar is er onbewust in blijven hangen.” Met deze laatste opmerking onderstreept Van den Heuvel de belangrijke en vaak subtiele, onbewuste werking van de art-direction in films. Vrijwel elk attribuut en elk detail dat in beeld komt, is van tevoren zorgvuldig uitgedacht. “De sfeer die een film uitstraalt, die voor een belangrijk deel verzorgd wordt door de art-direction, is erg belangrijk en voor een groot deel verantwoordelijk voor de ervaring en het gevoel van de kijker.”

 

Ondersteunend
Drie jaar geleden werd Van den Heuvel gevraagd mee te denken over de look van de film. “Ik heb toen het boek gelezen en daarna het script. Je vormt dan al snel een beeld van hoe het eruit moet komen te zien. Will (Koopman, de regisseuse, red.) en ik zaten al snel op één lijn.” Terug naar de Kust is geen film die het moet hebben van grootste decors of digitale effecten: de focus ligt op de onderhuidse spanning en (realistisch) menselijk drama. “In de art-direction ligt dan ook de nadruk op kleine, herkenbare dingen. Het moet vertrouwd ogen en niks mag afleiden.”

 

“Door middel van de art-direction worden de personages ook neergezet en krijgen ze meer inhoud: je geeft ze een beeld mee. Omdat de film lang in het midden laat wie de belager van Maria is, hebben we ervoor gekozen elk huis waar ze komt of connecties mee heeft afstandelijk te houden. Iedereen is even verdacht en onpersoonlijk. Tijdens het slot van de film – dat zich grotendeels afspeelt in het huis aan de kust – wordt vervolgens wel bewust met de kijker gespeeld.”

 

Uitdaging
Manuelle van den Heuvel werkte eerder onder andere mee aan de films The Discovery of Heaven en Pietje Bell en aan de televisieseries Gooische Vrouwen en TiTa Tovenaar. Zeker in vergelijking met de twee eerstgenoemde titels is Terug naar de Kust qua art-direction op het oog minder uitdagend; er hoeft echter geen significant andere wereld dan de huidige te worden geschapen. “In Nederland is het publiek eigenlijk te klein om zoiets grootschaligs als The Discovery of Heaven op te zetten. Het interessante en uitdagende aan Terug naar de Kust ligt juist in de kleine details. In het geloofwaardig houden van het ambigue vertrouwde en herkenbare.”

 

Terug naar de Kust gaat in november in première. Lees ook ons setverslag en de interviews met Linda de Mol, Huub Stapel en Ariane Schluter.