web analytics

Interview met cast en regisseur van SpangaS op Survival (2)

Reacties zijn gesloten

De bioscoopfilm SpangaS op Survival is een logisch vervolg op de succesvolle serie SpangaS, waarvan de opnames van het vierde seizoen inmiddels in volle gang zijn. Aan het woord regisseur Diede in ’t Veld en een aantal acteurs van het eerste uur.

Doelgroep
Diede: “De serie richt zich voornamelijk op leerlingen van de basisschool, 9 tot 12 jarigen, maar om de film voor een groter publiek aantrekkelijk te laten zijn, hebben we geprobeerd ook de bovenkant van de doelgroep erbij te pakken, dus laten we zeggen 10 tot 14 jarigen. Maar eigenlijk vind ik SpangaS op Survival bovenal een familiefilm. Het is zo’n film waar je je ouders en grote broer en zus ook mee naar toe neemt.

De film is heftig qua drama, maar het feitelijke geweld valt reuze mee. Nassim (Chemseddine Amar) deelt uiteindelijk maar één klap uit aan Barry (Tim Murck), en de actie is op een kindvriendelijke manier in beeld gebracht. Mijn ervaring is dat wanneer een karakter het niet eng vindt, de kijker het vervolgens ook niet eng vindt. En de SpangaS-leerlingen zijn allemaal helden natuurlijk.”

Realistisch
Mounira Hadj Mansour speelt Marjana in de serie en film. “Ik had me expres niet verdiept in de andere verhaallijnen, zodat ik de film onbevooroordeeld over me heen kon laten komen. Ik vond het heel realistisch!”

Ook de andere acteurs benadrukken stuk voor stuk dat alles wat je ziet zo echt is. Oké, de regen en wind komen uit machines, maar ze hebben al hun stunts zelf gedaan. Chemseddine had een bijna-dood-ervaring in het water en toen moest de raft-scène nog weer over ook. Yamill Jones (Samson) huilde echte tranen bij de reanimatiescene, iets wat hem daarvoor nog nooit gelukt was. In die scène was het groepsgevoel heel hecht. Fatma Genç (Irmak): “Het was alsof er een soort chemische reactie plaatsvond, op de laatste draaidag in het buitenland. We waren kapot, maar Diede vroeg ons nog één keer alles te geven. En dat lukte.”

Chemseddine beaamt: “Die scène was echt een flink staaltje method acting voor ons allemaal. We keken elkaar aan en beleefden de scène met hart en ziel. We waren ons niet bewust van de regisseur en cameraman die op een paar meter afstand zaten.”

Fatma: “Wat ook heel bijzonder was, was de scène waarin de eendjes water moeten drinken. Eindeloos repeteren, de eendjes gingen alle kanten op behalve de goede, maar toen we uiteindelijk een opname eraan waagden, deden ze na actie precies wat er van ze gevraagd werd. Onvoorstelbaar.”

Tieners
De acteurs, bijna allemaal begin twintig, spelen in de serie en in de film personages die een stuk jonger zijn. Zonder al te veel problemen.
Sebastiaan Wolff, Luxor in de film en serie: “Het lijkt me veel moeilijker om iemand te spelen die vijf jaar ouder is. Bovendien is alles op papier al voor je bedacht.”

Fatma over Irmak: “Behalve dat ik uit eigen ervaring put, kijk ik heel goed naar mijn zusje, hoe zij nu in het leven staat.”

Mounira: “Het is ook een kwestie van veel energie in  je spel stoppen, dat maakt je jeugdiger.”

Chemseddine: “De rol groeit natuurlijk ook mee met de acteur. Ik gedraag me wel volwassener sinds ik met de filmwereld heb kennis gemaakt. Je moet oppassen dat dat je rol niet teveel beïnvloedt.”

Lijntje
Sebastiaan: “Wat grappig is, is dat het lijntje tussen Annabel en Luxor in feite door mij en Kimberley (Klaver) is bedacht. In de serie ontstond er zomaar een soort spanning tussen Annabel en Luxor, terwijl dat nooit in de scripts van de serie heeft gestaan. Maar de scenarioschrijver van de film heeft dat wel opgepikt en het resultaat ervan zit dus nu in de film.”

Gesneuveld
Dat scènes sneuvelen op de montagetafel hebben Jasper en Marius Gottlieb aan den lijve ondervonden. In de film komt het tot een uitbarsting tussen de twee broers, de één wil lol maken, de ander ziet daar het nut niet zo van in, omdat zijn vriendje het vlak voor vertrek heeft uitgemaakt. In de opbouw naar die uitbarsting toe zijn wat momenten weggelaten. “Maar Diede heeft precies uitgelegd waarom het eigenlijk te lang werd, dus nu heb ik er wel vrede mee,” aldus Jasper.

Tweeling
Jasper en Marius waren zeven jaar oud toen één van hen op school ontdekt werd als jonge versie van Fedja van Huêt voor de film Karakter (1998, Mike van Diem). Het was voor de productie van de film een fijne bijkomstigheid dat ze toevallig op een tweeling waren gestuit, zodat Jasper en Marius de rol van jonge Katadreuffe konden delen.

Dat ze als tweeling wel eens fysiek elkaars pijn voelen, net als in SpangaS op Survival, is nog niet voorgekomen. “Wel ben ik mentaal ongelukkig, als mijn broer niet happy is”, zegt Marius. “Ook praten we nooit zoveel als we samen zijn,” vervolgt Jasper, “We begrijpen elkaar toch wel.”

Vervolg
Dat Mounira ook andere rollen kan spelen, laat ze momenteel zien in Carmen van het Noorden (Jelle Nesna), waar ze de verloofde van Tygo Gernandt speelt. Vanaf december heeft ze een gastrol in Onderweg naar morgen.

Ook voor Fatma is er al een nieuwe rol op komst: undercover rechercheur in Gangsterboys van Paul Ruven. Ze ziet zich later ook wel wat meer de regisseurskant op gaan. Nu bemoeide ze zich al af en toe met de regie, wat niet op elk moment zo gewaardeerd werd.

En hoe gaat het verder in de serie SpangaS? Diede: “Tja, er gebeurt van alles. Maar wees gerust, ze doen nog geen examen.”

2 gedachten over “Interview met cast en regisseur van SpangaS op Survival (2)

  1. Ik ben naar deze film geweest en na een ongelooflijk slappe start dat werd gevuld met steeds maar weer vrolijke muziek (als er kamp gemaakt moet worden), werd ik toch meegenomen in het verhaal. Als sommige karakters niet zo over de top waren geweest (vooral die blonde dame), de titel niet zo lullig en de film los had gestaan van een televisieserie, met daarbij wat meer heftigheid in het begin en een minder groot groepje, had dit een poging tot een Nederlandse The Breakfast Club kunnen zijn. Maar daar was het script toch te simpel en te braaf voor. Wel een uitstekende tweede helft, moet ik zeggen. Die tweeling kan echt acteren en droegen gewoon de film. De scenes in de river waren geweldig, ook qua opbouw. Toch blijf je na het zien van de film denken: waren ze in het begin maar verdwaald of half verzopen, dan had de hele film nog iets geworden…

Reacties zijn gesloten.