“Ik ben gek op mensen met een klein rafeltje.”
Will Koopman was al succesvol met series als Vrouwenvleugel en Baantjer, waar ze een groot aantal afleveringen van regisseerde, maar Gooische Vrouwen werd onlangs de kroon op haar werk, toen ze na vijf seizoenen de Televizierring in ontvangst mocht nemen. Terug naar de kust is haar eerste speelfilm. “Ik ben altijd een beetje op zoek naar de zwarte kant in iemand.”
Daar stond ze dan, op maandagavond in Tuschinski. Het was voor Will Koopman de eerste keer dat haar werk op groot doek werd vertoond. Voor een volle zaal. “Ik ben onder de voorstelling weggelopen, echt door de zenuwen. Na afloop vond iedereen het geweldig, dus dat was een enorme meevaller, haha. Het waren echt hele mooie reacties.”
Boek naar film
Het idee voor de verfilming ontstond al een aantal jaar terug. “Ik had het boek al heel lang in de kast staan, en heb het toen in een nacht uitgelezen. Ik heb Saskia meteen de volgende dag gebeld. Er waren nog meer kapers op de kust, maar ze heeft toch voor mij gekozen. Ze vond dat ik het meest passioneel over haar boek praatte. Het ging niet om het feit dat ik die series ervoor had gedaan.”
Maar zoals vaker gebeurt in de Nederlandse filmindustrie, liet het groene licht voor Terug naar de kust op zich wachten. Net als veel andere filmmakers in Nederland had ook Koopman in eerste instantie veel moeite het project van de grond te krijgen. “Je droomt natuurlijk wel altijd van een speelfilm, maar of het er ooit van komt weet je nooit. Ik had het heel erg druk, veel baantjes zoals Grijpstra & de Gier en Gooische Vrouwen, en ik kreeg eerst ook geen geld van het fonds. Uiteindelijk is producent Gijs van de Westelaken erin gestapt, en die had het binnen een half jaar voor elkaar, dus dat was fantastisch.”
Werken met bekenden
Toen het geld eenmaal geregeld was, liep de productie gesmeerd. Vooral omdat Koopman ervoor had gekozen grotendeels dezelfde crew als voor Gooische Vrouwen te gebruiken. “Dat is een hele bewuste keuze geweest. We hadden maar 24 draaidagen, en als ik dan met iemand moet gaan filmen die ik helemaal niet ken, dan moet ik eerst nog helemaal uitvinden hoe diegene in elkaar zit. Bovendien is de crew geweldig, dus die heb ik graag om me heen.”
Linda de Mol was ook al een bekende van de regisseuse. Gooische Vrouwen was nog niet van start gegaan, maar de twee hadden al samengewerkt met de politieserie Spangen, die Koopman produceerde. In Terug naar de kust laat de actrice een compleet nieuwe kant van zichzelf zien. Op overtuigende wijze zet ze een fragiel persoon neer en draagt ze de film. “Ik zag bij Spangen al dat ze veel meer kon dan dat ze liet zien. Dat vormde voor mij een uitdaging, ook om iemand weg te halen van de glitter en de glamour.”
Spanning
Het is geen verrassing dat Koopmans eerste film een misdaadthriller werd. Ondanks de luchtige serie Gooische Vrouwen, heeft ze een duidelijke liefde voor spanning, en regisseerde ze al verschillende misdaadseries. “Ik ben altijd een beetje op zoek naar de zwarte kant in iemand. Ik hou niet van mensen die helemaal perfect zijn, ik ben gek op mensen met een klein rafeltje. Het is ook leuk hoe je mensen op het verkeerde been kan zetten, dat vind ik altijd een heel leuk spel.”
Terug naar de kust draait nog maar net, maar Koopman is al bezig met haar volgende project. Geen misdaad deze keer. Als alles goed gaat wordt haar volgende film een bioscoopversie van Gooische Vrouwen. “We zijn nu bezig met het scenario en als dat goed komt, dan gaan we dat doen. Het is nog niet 100% zeker, maar dat ben je nooit in Nederland!”