web analytics

Joram Lürsen over 'Het Geheim'

Reacties zijn gesloten


Joram Lürsen maakte in 2007 de  ongeëvenaarde feelgood-movie
Alles is Liefde, de best bezochte Nederlandse film van het decennium. Drie jaar eerder al maakte hij de ontroerende familiefilm In Oranje, ook een aardig commercieel succes. Met Het Geheim richt de regisseur zich opnieuw tot een breed publiek. “We wilden een spannende kinderfilm maken, die tegelijkertijd ook grappig en ontroerend is.”

Stijl
“Bij het maken van de film heb ik voor een stijl gekozen die je kunt omschrijven als opgetild realisme, geen sociaal-realistisch drama, maar ook niet het stripachtige fantasieland waar veel Disneyfilms zich in afspelen. Eerder een werkelijkheid zoals kinderen die beleven met een lichte uitvergroting van het realisme. Films als My Life as a Dog of Little Miss Sunshine zijn voorbeelden waar geloofwaardigheid en stijlvastheid hand in hand gaan en een mooi verhaal onopvallend gestileerd is.”

“Daarnaast leek mij de effectiviteit in films als Home Alone een goed voorbeeld van films die grappig en invoelbaar tegelijk zijn. Het is daarom dat dit soort films een groot publiek aanspreken, en dat is wat ik met deze film voor ogen heb. Bij Het Geheim dus geen rechttoe rechtaan realisme, maar wel heel invoelbaar realisme dat in dienst staat van het verhaal. Alles: art directie, kleding, casting en spelstijl is net even opgetild, maar nog wel geloofwaardig en daardoor voor kinderen en ouders identificeerbaar.”

Locaties
“Bij mijn twee eerdere films (In Oranje en vooral Alles is Liefde) heb ik gewerkt met art director Harry Ammerlaan. Met cameraman Mark van Aller had ik eerder de serie Vuurzee gemaakt. Al in een vroeg stadium spraken we zaken door en bepaalden stijl, kleurgebruik en locaties. Voor de film Het Geheim dachten we aan duidelijke locaties. Een groot huis is een heel groot huis. Een vervallen huis wordt een magisch spookachtig huis. Net zoals in Alles is Liefde is de kleding en make-up net even iets boven de werkelijkheid gezet en oogt het allemaal heel prettig. Heldere kleuren, geen kitsch.”

Camera
“We hebben voor het camerawerk gekozen voor een heldere klassieke cameravoering zoals ik in eerdere films ook al heb gebruikt. Ruime, filmische, verhalende shots in een helder ritme gemonteerd. Zoals bij Alles is Liefde wilden we de kleuren vol en warm naar voren laten komen. Daar we veel aandacht hiervoor in de nabewerking wilden geven hebben we hier lang aan gewerkt. Het geeft een film zijn eigenheid en is zeer bepalend voor de sfeer. Te meer omdat in Nederland weinig bijzondere fantasievolle locaties te vinden zijn. Kijk naar films als Pan’s Labyrinth en Amélie en zie dat door kleurgebruik, op de set en in de  nabewerking, een heel nieuwe werkelijkheid geschapen wordt.”

Goochelen
“Goochelen speelt een belangrijke rol in de film. Frank Ketelaar en ik zijn een aantal jaren geleden naar het wereldkampioenschap goochelen geweest in Stockholm. Daar was ook een beurs voor goochelaars en behalve dat we daar de inspiratie voor een aantal scènes hebben opgedaan, werd ons eens te meer duidelijk dat goochelen een bezigheid is die verbluffend kan werken, maar wel heel moeilijk is. Omdat het er snel heel knullig uitziet hebben we het heel serieus genomen. De acteurs hebben lang les gekregen en getraind met Hans Klok en het team om hem heen. Hans was tijdens de film adviseur en stand in. Zijn assistenten spelen mee en zijn trucs spelen een belangrijke rol. Ook hebben we een choreograaf de shows laten bedenken en veel met de acteurs getraind.”

Cast
“Een film als deze valt of staat met een goede hoofdrolspeler. Samen met castingdirector Elske Falkena hebben we na lang zoeken het jongetje gevonden: Thor Braun, 10 jaar oud. Thor is  zeer geschikt voor de rol van Ben. Omdat hij een achtjarige speelt is het prettig dat hij niet zo heel groot is. Hij is fotogeniek, gevoelig, grappig en kan hij goed geconcentreerd acteren. Ik heb in het verleden eerder met kinderen gewerkt en het was me al snel duidelijk dat ik met Thor een heel bijzonder jongetje had getroffen.”

“Na de casting van Ben zijn we op zoek gegaan naar een acteur voor de rol van zijn vader Koos. Iemand waar je van moet houden door zijn onhandigheid. Een soort tragikomische held zoals Roberto Benigni. We hebben Theo Maassen gecast. De combinatie tussen Theo en Thor als vader en zoon werkt goed en voelt erg geloofwaardig aan. Belangrijk is dat, ondanks het komische van de rol, het huwelijk tussen Laura en Koos en de vaderrol die hij vervult ten opzichte van Ben wel geloofwaardig blijft. Theo is een heerlijke acteur om mee te werken.”

Invoelbaar
“In de film komen een groot aantal hele grappige, spannende momenten voor. We beleven het verhaal bijna helemaal door de ogen van Ben, het kind. Zonder kinderachtig te zijn. Ben beleeft een avontuur en wordt geconfronteerd met een aantal problemen, kindproblemen, maar wel serieuze kindproblemen. Je zou kunnen zeggen dat de film gaat over Ben zijn angsten. Bang dat zijn ouders uit elkaar gaan, de geborgenheid verdwijnt. Bang dat zijn vriendinnetje nooit meer terugkomt.”

“Door de geheimen van het goochelen te kennen houdt Ben controle over het leven als achtjarige. Door Ben zijn angsten en problemen serieus te nemen, wordt het verhaal zeer invoelbaar. Daarnaast heeft de film een plot dat de spanning, vooral voor kinderen er in houdt, humor, door Theo, Daan, Chantal en de situaties. En het emotioneert hier en daar omdat het over angst en liefde gaat. En daar houd ik van, van die afwisseling. Het Geheim is naar mijn idee een film voor alle leeftijden met diverse smaken. Een ideale film om met het hele gezin rond kerst voor naar de bioscoop te gaan.”

Het Geheim draait vanaf 1 december in de Nederlandse bioscopen.

Reacties zijn gesloten.