Beroep: Production Design
Naam: Marco Rooth
Eerste film: De Partizanen (1995)
Gouden Kalf voor: De Dominee (2004)
Nu bezig met: Laptop (2012)
‘Als production designer bemoei ik me met alle facetten van het beeld, van sets en kostuums tot kleur- en lichtgebruik. Alles wat je ziet op beeld is bedacht, vormgegeven. Het scenario is een richtlijn waarin soms specifieke aanwijzingen gegeven worden over de vormgeving van de film. Bij periodefilms als De dominee is het tijdsbeeld natuurlijk een belangrijk bijkomend aspect.’
‘De sfeer voor deze set moest iets donkers en ‘verborgen’ hebben. Tegelijkertijd moest de set ook een bepaalde chiqueheid en warmte uitstralen. Zo kom je tot een kantoor met Chesterfields, schemerlampen, een houten bureau, geblindeerde ramen en mannen in duren pakken die sigaren roken. De scènes in het kantoor zijn opgenomen in Luxemburg, waar we per toeval stuitten op een ruimte die ik voor ogen had. Eigenlijk waren we op zoek naar een locatie die door zou kunnen gaan voor De Melkweg …’
‘De grootste uitdaging bij De Dominee was om met het beschikbare geld een tijdsbeeld neer te zetten dat historisch correct was. Het verhaal speelt zich af in het Amsterdam van de jaren zeventig tot begin jaren negentig. In 2003 was er natuurlijk nog maar weinig over van het ‘vroege’ Amsterdam zoals we dat wilden zien! Ook auto’s uit die tijd waren lastig te vinden – liefhebbers hadden hun klassieker of ‘opgelapt’, of lieten de auto niet zomaar oud maken voor de film. We hebben toen besloten de jaren tachtig als uitgangspunt te nemen: dit bood ons veel meer mogelijkheden. Het straatbeeld kwam meer overeen en budgettair was het stukken goedkoper.’