Vanwege het trieste nieuws van het overlijden van Benedict Schillemans 31 mei jongstleden, volgt hieronder een herplaatsing van onderstaand artikel, oorspronkelijk gepubliceerd op 27 september 2011.
Beroep: Production Design
Naam: Benedict Schillemans
Eerste film: Mira (1971)
Gouden Kalf voor: Pietje Bell (2002)
Nu bezig met: schrijft scenario’s
‘Ieder script en ieder verhaal schept een eigen wereld. Het belangrijkste voor een production designer is dat de sfeer van dat specifieke verhaal goed tot uiting komt in het beeld. Wat een schrijver doet met woorden, doet een production designer met beelden. Hierbij zoek je ook naar een dramatische opbouw in de decors, aankleding en kleuren’, aldus Benedict Schillemans, Production Designer van Pietje Bell.
‘Ik ga altijd op zoek naar de hoofdlocatie in de film. Die geef ik dan door middel van met name kleurgebruik een bepaalde sfeer mee die als uitgangspunt dient voor de rest van de film. Pietje Bell moest een vrolijke film worden. In het huis van Pietje vind je dan ook veel kleuren terug, die het kleurenschema voor de rest van de film bepalen.’
‘Scènes met objecten als zeppelins zijn altijd een uitdaging om te doen. De zeppelin in Pietje Bell is deels geanimeerd. De ‘sigaar’ komt uit de computer, de cabine is nagebouwd. Financieel is het onmogelijk om een hele zeppelin na te bouwen. Voor een commercial in de VS heb ik ooit een model van drie meter gebouwd en in beeld geplakt. Dat zag er prachtig uit. Nu was de CGI dermate ontwikkeld, dat we het ook via de computer konden doen.’
‘Het werken met de computer heeft absoluut voordelen. Je kunt veel meer werelden scheppen dan vroeger, maar het moet wel secuur gebeuren. Ik heb geleerd dat je je als ontwerper altijd moet bemoeien met hoe iets er uiteindelijk uit komt te zien. Je moet je beeld bewaken. Je kunt niet alles toevertrouwen aan een computer of de mensen die hem bedienen – soms is de techniek ook nog niet ver genoeg.’
Reacties zijn gesloten.