web analytics

Telefilm 2009 – Stella's Oorlog: Interview Anna Drijver

Reacties zijn gesloten

“De heftigheid spatte ervan af.”

 

Stella’s Oorlog is de laatste film in de telefilm-reeks van dit jaar en daarbij ook de enige film die een bioscooprelease kreeg. Helaas deed de film het lang niet zo goed als gehoopt, maar dit neemt niet weg dat Stella’s Oorlog een uitermate sterke film is. Anna Drijver speelt één van de bijrollen in de film, die handelt over de naweeën van de oorlog in Afghanistan. “We moeten ons elke dag blijven afvragen of het goed is wat we daar doen.”

 

 

 

Conflict 
In Stella’s Oorlog speelt Maartje Remmers hoofdpersoon Stella, die om moet gaan met het verlies van haar broertje en geconfronteerd wordt met het stilzwijgen van haar man (Javier Guzman). Er lijkt iets te zijn gebeurd in de oorlog, waar Stella koste wat kost achter wil zien te komen. Anna Drijver speelt Sita, een vriendin van Stella. “Mijn personage accepteert dingen in de film die het personage van Maartje Remmers niet accepteert. Sita kiest ervoor om dingen niet te hoeven weten. Ze heeft een grens getrokken en kiest ervoor om in sommige dingen niet te gaan wroeten. Ze steekt haar kop niet in het zand, maar heeft ervoor gekozen het conflict niet aan te gaan.”

 

Het conflict dat Stella in de film aangaat, heeft behoorlijk heftige gevolgen, aangezien ze op weinig medewerking van haar omgeving kan rekenen. Sita is de vriendin van één van de soldaten van de Afghanistan-missie en tegelijkertijd een vriendin van Stella. De tweestrijd tussen deze twee kampen is in de film goed zichtbaar. “Ik heb het er veel met Diederik (van Rooijen, de regisseur red.) over gehad hoeveel Sita precies weet, van wat er gebeurd is in de tijd dat het peloton weg was. Sita begrijpt dat er dingen zijn die ze niet begrijpt en niet wil begrijpen. Ik steun Stella wel, omdat ik haar vriendin ben, maar zelf wil ik bepaalde dingen niet weten.”

 

Heftig
In Stella’s Oorlog blijken die ‘bepaalde dingen’ behoorlijk heftig te zijn, dingen die je je nauwelijks voor kunt stellen. “Ik heb veel op fora op internet gelezen over de achterblijvers en de mensen die naar het strijdfront trekken tijdens een oorlog. Daar las ik verhalen van jongens en meiden die terug kwamen uit Uruzgan en ook zij hadden dingen waaraan je niet herinnerd wilt worden. Je moet toch weer door.”

 

Waar Sita haar oude leven weer lijkt te hebben opgepakt, blijft Stella hangen in het verleden en maakt ze de meest heftige dingen mee. Ondanks dat Anna Drijver in de meest heftige scènes geen rol had, was de heftigheid van de film voor haar wel erg voelbaar. “In het script voelde ik het al. De scènes die zich in de oorlog afspelen zijn gedraaid in Spanje. De cast en crew waren al naar Spanje geweest en van die scènes mocht ik een trailer zien. De heftigheid spatte ervan af en ik wist al tijdens het kijken naar deze trailer dat het heel goed ging worden.”

 

Kleur
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Maartje Remmers en Thijs Römer had Anna Drijver in haar bijrol minder lang de tijd om écht te vlammen. Haar rol moet het dan ook hebben van de kleine subtiliteiten. “Wanneer je een bijrol speelt, moet je een duidelijke kleur zijn. Ik maakte enkele duidelijke keuzes wat betreft mijn personage. Net als Stella ren ik aardig wat af in de film, alleen kom ik als een logge beer aangerend en valt mijn boodschappentas om wanneer ik voor mijn deur sta. Deze dingen waren allemaal onderdeel van mijn personage, down to earth en niet heel hoog opgeleid.”

 

Intiem
Vorig jaar konden we al uitgebreid genieten van Anna Drijver in Ben Sombogaarts romantische epos Bride Flight. Waar er daar met een immense crew werd gedraaid, was het bij Stella’s Oorlog allemaal op een kleinere schaal. “Bij Stella’s Oorlog hadden we een heel ander budget dan bij Bride Flight, maar het werk, de charme en de magie is hetzelfde. Stonden we voor Bride Flight met honderd figuranten in Nieuw Zeeland, in Stella’s Oorlog draaiden we tussen de kassen in Zaandam. Dit is een leuke tegenstelling, maar het is net zo intiem. Ik hou er allebei van, omdat het spelen zo leuk is.”

 

Noodzaak
Een vraag die bijna niet uit kan blijven over films met oorlog als thema is de noodzaak ervan. “Het belangrijkste is in ieder geval dat we er kritisch over blijven. Met de intrede van Obama gaat er waarschijnlijk het één en ander veranderen, maar we moeten ons elke dag blijven afvragen of het goed is wat we daar doen. Voor mij gaat Stella’s Oorlog overigens niet per se over Uruzgan. Het gaat meer over het effect wat de oorlog heeft op mensen.”

 

Waar in De Verenigde Staten al sinds het uitbreken van verschillende oorlogen films verschijnen over deze oorlogen, lijken zulke dingen in Nederland altijd wat langer te duren. “Ik hoop dat er meer van dit soort films zullen gaan komen. Iets wat bijvoorbeeld Michael Moore (documentaire maker van onder andere het maatschappijkritische Fahrenheit 9/11 red.) doet is goed, maar dat zijn documentaires. Fictie heeft altijd wat vertraging.” Gelukkig is met Stella’s Oorlog een eerste en behoorlijk snelle stap gezet met het verwerken van de oorlog binnen de Nederlandse film.

 

Stella’s Oorlog is zaterdag 16 mei om 22.45 uur te zien op Nederland 2. Lees ook ons interview met de regisseur.

 

 

Voor meer informatie over alle telefilms 2009 klik hier.