web analytics

Telefilm 2009 – Witte Vis: Interview Remy van Heugten

Reacties zijn gesloten

“Dit verhaal vroeg om een visuele stijl die de werkelijke beleving kon vangen.”

Regisseur Remy van Heugten (1976) studeerde aan de Filmschool in Genk en doorliep daarna de Nederlandse Film en Televisie Academie te Amsterdam. Na de goede ontvangst van zijn eindexamenfilm Over Rozen (2004), die tevens genomineerd werd voor een studenten-Oscar, ging er een nieuwe wereld voor hem open. Met de telefilm Witte Vis maakt hij zijn speelfilmdebuut. “Ik moest veel meer elementen en een grotere spanningsboog in het oog houden.”

 

 

Ervaring
Remy van Heugten groeide op het in Limburgse dorpje Schinveld, vlak aan de Duitse grens. Na de middelbare school met veel moeite en omwegen te hebben doorlopen, besloot hij naar België te vertrekken om daar het filmvak onder de knie te krijgen. Hoewel hij in eerste instantie de documentairerichting leek op te gaan, werd tijdens zijn studie aan de Nederlandse Film en Televisie Academie duidelijk dat het regisseren van fictiefilms toch wel ‘zijn ding’ was. In 2004 studeerde hij af aan de Academie met de korte film Over Rozen, die met veel gejuich werd begroet. “Er ging een wereld voor me open.”

In de jaren nadien regisseerde de nog jonge filmmaker de One Night Stand Shahram en Abbas (2006) en enkele afleveringen van de series Willemspark, Roes en Spoorloos Verdwenen (2008). De fijne kneepjes van het vak leerde hij onder meer van regisseur Ben Sombogaart. “Sombogaart kan als geen ander de rust en het overzicht op een set bewaren. Als regie-assistent bij Kruistocht in Spijkerbroek stond ik herhaaldelijk op m’n kop, maar Ben zat steeds rustig op z’n stoel en behield het overzicht en de kalmte. Hij heeft een ontzettende focus. Tijdens de draaiperiode van Witte Vis heb ik meerdere malen uit zijn ervaring geput.”

Idee
Witte Vis, geschreven door Luuk van Bemmelen,vertelt het verhaal van visserszonen Stijn en Hans, die na de dood van hun vader de kotter overnemen. Om het familiebedrijf van de ondergang te redden, moet er veel gebeuren. Als de twee een grote hoeveelheid drugs in de netten aantreffen lijken de problemen opgelost, maar de toch al gespannen relatie tussen beide broers komt hierdoor alleen maar meer onder druk te staan.

“In eerste instantie zou de film een tragikomedie worden, uiteindelijk is het een thriller met dramatische verhaallijn geworden. Het idee van Luuk – twee vissers die coke opvissen – hebben we vervolgens samen ontwikkeld. We hebben veel research gedaan, een week meegevaren op een kotter en allerlei vage, louche café-tjes bezocht. Het is een aparte wereld.”

Broederstrijd
Hoewel Witte Vis door de drugsvangst enige thriller-elementen met zich meedraagt, is de film in de eerste plaats een broederstrijd. “Oorspronkelijk hadden we een jongere cast in gedachten, maar dat voelde niet goed. De problematiek van de jongeren was niet overtuigend: als begin twintiger is het logisch dat je zoekende bent in het leven. Het voelde authentieker toen we besloten de broers wat ouder te maken en ze met de dood van hun vader te confronteren. De film is nu vooral een broedertwist geworden. De broers leven op gespannen voet, maar besluiten samen de kotter van de ondergang te redden. Dat ze een lading drugs in de netten vinden maakt het er niet makkelijker op.”

Bedreven cast
De hoofdrollen in de film worden gespeeld door Marcel Hensema (Hans), die recentelijk nog een Gouden Kalf won voor zijn rol in Wild Romance, en Mads Wittermans (Stijn). De twee kennen elkaar al van jongs af aan, toen Hensema wel eens als oppas optrad voor Wittermans. Toen de regisseur hiervan op de hoogte werd gesteld, heeft hij er handig gebruik van gemaakt.”Eigenlijk waren de twee in hun jeugd dus al soort van broers. Al op jonge leeftijd probeerden ze goed voor elkaar te zijn. Nu in de film is dat ook zo.”

De keuze voor een wat oudere cast bleek niet alleen beter te zijn voor het verhaal, het kwam de regisseur zelf ook goed van pas. “Witte Vis is mijn eerste lange speelfilm. Het is dan belangrijk en prettig om te werken met een cast die veel ervaring heeft. Bij een lange speelfilm heb je als regisseur met veel meer elementen en een grotere spanningsboog te maken. Je moet de dynamiek van het verhaal constant in het oog houden. Het is dan, zeker de eerste keer, prettig als je met een ervaren team om je heen werkt.”

Indringende visuele stijl
Opvallend aan Witte Vis is de directe, indringende visuele stijl van de prent. Het camerawerk is dynamisch en erg close, waardoor de handelingen van meer emotie worden voorzien. Voor de regisseur is de vorm van een film minstens zo belangrijk als de inhoud. “Vorm komt voort uit de inhoud. Dit verhaal vroeg om een visuele stijl die de werkelijke beleving kon vangen. Mark van Aller (cameraman, red.) en ik wilden recht doen aan de ruwheid en rauwheid van het vissersbestaan. We kozen voor een vrije stijl, die eveneens de hardheid en het verlies aan traditie benadrukte. Het is een soort van Op Hoop van Zegen, maar dan veel minder truttig en van nu.”

“We hebben eigenlijk alle romantiek uit het verhaal gesloopt en gekeken waar de dramatische omslagpunten lagen. We werkten niet vanuit een sterkte decoupage, maar lieten het kader de beelden en het spel bepalen. Hierdoor moesten we wel een vrije stijl hanteren. Een soort documentaire-stijl, die het rauwe gevoel en het gevoel van de werkelijke beleving kon vangen.”

Puzzel
Witte Vis speelt zich voor een groot deel af op de kotter van Stijn en Hans. Goed voorbereid en vol goede moed begon de crew aan de opnames op zee, maar al snel bleek dat er weinig van de planning overbleef. “We hebben zeven dagen op zee gedraaid. Het strakke draaiplan heb ik al na een paar uur overboord gegooid. Met windkracht 6 was het behoorlijk zwaar weer. De helft van de veertien man tellende crew werd ziek. Met windkracht 8 was het helemaal feest. Mads (Wittermans) is ook nog even ziek geweest, maar herstelde zich wonderlijk. Het was zwaar, maar ook spannend en leuk en uiteindelijk hielp het weer de fysieke en reële beleving beter te vangen.”

Telefilms staan bekend om hun drukke en strakke draaischema. Met de opnames op zee maakte Van Heugten het zich dus extra lastig. “De werkdruk was inderdaad hoog. Zeker met de opnames op zee. We hebben een aantal scènes die met het einde te maken hadden ook niet kunnen draaien. Er is nu dus een ander einde dan dat we eigenlijk gepland hadden. Witte Vis is een heel ingewikkelde puzzel geweest, zowel tijdens het schrijven, draaien als monteren, maar een feest om te maken.”

Witte Vis is zondag 26 april om 20.15 uur te zien op Nederland 2.

Voor meer informatie over alle telefilms 2009 klik hier.

Reacties zijn gesloten.