web analytics

"Uiterlijk is slechts bijzaak"

Reacties zijn gesloten

Een interview met Ben Sombogaart over Isabelle

Met een groot aantal successen op zijn naam weet Ben Sombogaart als geen ander wat een publieksfilm tegenwoordig nodig heeft. De psychologische thriller Isabelle markeert zijn tiende speelfilm, en alweer zijn zevende boekverfilming. We spraken de regisseur over zijn nieuwste film. “Het gaat erom dat je het hart van het boek vindt.”

Kleinschaliger
In zijn carrière wisselde Sombogaart big budget-spektakel af met meer ingetogen of intiemere films. In die laatste categorie zitten echte klassiekers als Het Zakmes en De Tweeling. Maar ook de grotere films, die hij voornamelijk de afgelopen jaren maakte, zoals Kruistocht in Spijkerbroek en De Storm werden enthousiast door het publiek ontvangen. Isabelle is misschien wel zijn meest kleinschalige film tot nu toe. “Een psychologische thriller is een totaal ander genre dan ik ooit beoefend had. Ik had ooit wel zoiets voor televisie gedaan, maar nooit voor de bioscoop. Dat was dus sowieso al spannend om te doen. Daarnaast leek het me ontzettend leuk om na vrij grote films, met heel veel spektakel erin, zoals De Storm en Bride Flight, iets te doen met twee, of hooguit drie acteurs.”

Casting
De film wordt gedragen door Halina Reijn en Tineke Caels. Sombogaart maakte het de twee actrices niet gemakkelijk. Reijn speelt de knappe filmster Isabelle, die door haar ontvoerder wordt uitgehongerd; ze moest voor haar rol dus graatmager worden. En Caels werd iedere dag in de grime flink onder handen genomen, om de mismaakte ontvoerder Jeanne overtuigend op film te krijgen. De actrices zullen er tijdens het filmen niet bepaald hetzelfde uit hebben gezien als bij de casting, maar Sombogaart kon daar doorheen kijken. “Je kunt iemand natuurlijk niet casten om zijn lelijke kop. We zochten puur op kwaliteiten, onze hoofdrolspeelsters moesten goed kunnen spelen. Bij de casting ging het niet om uiterlijk.”

Thematiek
Ook met zijn film wil de regisseur dat idee graag uitdragen. “De thematiek is erg actueel, er bestaan veel vooroordelen tegenwoordig met betrekking tot de vraag wat schoonheid eigenlijk is. In hoeverre kan het je verder helpen in je leven? Als je mooi bent, schop je het dan verder dan anderen? Dat is iets waar veel jonge mensen mee te maken hebben. Het geldt niet alleen voor vrouwen, maar ook steeds meer voor mannen. Mode, parfumlijnen, en de auto’s niet te vergeten; uiterlijk en succes spelen een enorme rol. Maar vooral vrouwen lijken snel het beeld te hebben dat als je mager bent, je voldoet aan een schoonheidsideaal. Dat is ook zeker een aspect dat wordt aangesneden in ons verhaal. Halina is flink afgevallen, dan komt zoiets vanzelf ter sprake.”

De actrices moesten dus zelf over een bepaalde grens heen kunnen gaan. Een interessant aspect van Isabelle is dat de thematiek, over het belang van schoonheid in de maatschappij, wordt weergalmd in de manier waarop de twee dames voor de film zichzelf van een lelijke kant durven te laten zien. “Halina heeft scènes waar ze niet bepaald op haar mooist in beeld is gebracht, ze ligt er een beetje schonkig bij. En bij Tineke gold dat natuurlijk ook. Maar op de set beseften we allemaal dat het om het acteren ging, en dat uiterlijk slechts bijzaak is.”

Boeken en publieksfilms
Gezien het grote aantal boekverfilmingen dat Sombogaart maakte, weet hij als geen ander wat de sleutel is tot een goede adaptatie. “Het gaat erom dat je het hart van het boek vindt. Je moet niet alleen denken van: dit vind ik wel een mooi boek, dat wil ik wel op film zien. Je moet op zoek gaan naar waar het echt over gaat en hoe je dat het beste overbrengt. Isabelle is al een oud boek, dat veel op de middelbare school wordt gelezen. Met zo veel lezers wil je het boek wel eer aan doen.”

Natuurlijk zal het helpen dat al veel mensen bekend zijn met het boek, maar Sombogaart moet buiten een adequate verfilming, ook weten wat bezoekers willen zien. Ook daar heeft de regisseur, gezien de bioscoopsuccessen op zijn cv, genoeg ervaring in. “Het gaat er vooral om dat je een verhaal vertelt dat mensen aanspreekt. Iets waar mensen zich in kunnen herkennen, met een universele boodschap. Het verhaal van Isabelle heeft dat ook absoluut.”

Al jaren weet hij overtuigende publieksfilms te maken, dus de prangende vraag is natuurlijk of Sombogaart het ooit in het buitenland, met name in Hollywood, zou willen proberen. “Toen we met De Tweeling voor een Oscar werden genomineerd, heb ik wel een aantal scripts gekregen, maar ik ben nergens op in gegaan. Ik ben toch bang dat ik in Amerika me meer zal moeten schikken naar wat een studio wil. Ik heb ook nog wel dingen in Duitsland aangeboden gekregen, maar tot nu toe heb ik in Nederland eigenlijk altijd kunnen maken wat ik wilde.”