web analytics

‘As Things Go’ wint The Pitch op NFF

Reacties zijn gesloten
Gisteravond is tijdens de Talkshow op het Nederlands Film Festival de winnaar van ShortsTV’s The Pitch bekend gemaakt. Winnares Silvia Martes ontvangt €5.000,- productiebudget om haar volgende korte film As Things Go te produceren. Via het Cinecrowd platform Cinecrowd.nl krijgt zij begeleiding om met crowdfunding de €5.000,- te verdubbelen.
 
In totaal pitchten zeventien filmmakers tijdens het Nederlands Film Festival hun idee voor een volgende korte film. Het publiek kon via Facebook stemmen op hun favoriete pitches. Er werd ruim 3.800 keer gestemd. De vijf pitches met de meeste stemmen werden getoond aan een vakjury bestaande uit Alan Musa (ShortsTV), Willemien van Aalst (Nederlands Film Festival), Hein Barnhoorn (UPC), Floris Parlevliet (Cinecrowd) en Floortje Smit (De Volkskrant / VPRO). Ze beoordeelden de pitches op drie criteria: de presentatie zelf, het verhaal en een reel met eerder werk.
De juryleden hadden verschillende favorieten, maar na een vruchtbare discussie kwamen zij toch tot een unaniem besluit. Hoewel de jury elke pitch sterk vond op één of meerdere van bovengenoemde criteria, bleek de pitch van Silvia Martes het sterkst te scoren op alle criteria. “Onze discussie benadrukt nogmaals het belang van een goede pitch, het geheel moet kloppen om te winnen, alleen een goed verhaal volstaat niet”, aldus Alan Musa van ShortsTV, “zowel je reel, als je verhaal, als je presentatie moeten kloppen.”
De andere genomineerden voor The Pitch waren Tim Koomen met THE POSTMAN ALWAYS KILLS TWICE, Jasper Klimbie en Elwin Bes met STUFFED, Siar Sedig met THE ELEVATOR en Nikolas Grasso met WELCOME TO AMSTERDAM. Alle pitches zijn terug te zien op de Facebook-pagina van ShortsTV.
Festivaldirecteur Willemien van Aalst is erg tevreden over de geleverde kwaliteit van de filmmakers. “De kwaliteit is nog beter dan vorig jaar. In het bijzonder die van de pitches zelf. Ik ben erg blij met de keuze voor de winnaar.”