web analytics

Bioscoopbezoek stijgt, aandeel Nederlandse film daalt

Reacties zijn gesloten

Met 30,6 miljoen bezoekers en een minieme stijging van 0,6 procent ten opzichte van 2011 was 2012 een redelijk jaar voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. De best bezochte film is Skyfall. De Nederlandse film met de meeste bezoekers en de hoogste recette is Alles is familie.

Dit maakte Wilco Wolfers, voorzitter NFC en NVF, vandaag bekend in Pathé Tuschinski, Amsterdam bij de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en Film Producenten Nederland.

Bij de cijfers over het afgelopen jaar moet wel rekening gehouden worden met een vergroting van de capaciteit: in 2012 werden elf nieuwe bioscopen geopend met zestig zalen. Het totaal aantal stoelen groeide tot bijna 134.000. De bezettingsgraad (aantal malen dat een stoel per jaar verkocht wordt) daalde met 1,4 procent. De gemiddelde entreeprijs steeg licht met anderhalf procent tot 8,01 euro, waardoor de totale recette steeg naar 245 miljoen euro. Groei werd bereikt in de grote steden en in recent geopende bioscopen. De meeste andere bioscopen kenden een daling van de bezoekersaantallen.

Digitalisering
Het belangrijkste moment in 2012 was de afronding van de digitalisering. Alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters zijn voor honderd procent gedigitaliseerd. Nederland is hiermee samen met Noorwegen, Luxemburg en Hong Kong koploper in de wereld. De totale investering voor de digitalisering wordt geschat op 55 miljoen euro.

In 2012 werd de sinds 1927 bestaande band van de bioscopen en filmdistributeurs met Bio Kinderrevalidatie nieuw leven in geblazen en in een modern jasje gestoken. De komende jaren zullen alle bioscopen, filmhuizen en filmdistributeurs Bio Kinderrevalidatie financieel en publicitair ondersteunen.

Bezuinigingen
De bioscoopbranche maakt zich grote zorgen over de bezuinigingen op film: dit heeft directe gevolgen voor het aantal Nederlandse films dat vanaf 2013 gemaakt zal worden. Daarmee komt het marktaandeel van Nederlandse films zwaar onder druk te staan.

In haar Nieuwjaarsboodschap maakte Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVB, de branche onder meer deelgenoot van haar zorgen over de bezuinigingen op cultuur in het algemeen en op filmproductie in het bijzonder. De branche doet wat het kan om filmproductie te ondersteunen, onder meer via het Abraham Tuschinski Fonds. De overheid kan er niet van uitgaan dat de bioscoopbranche de bezuinigingen van de overheid kan opvangen.

Bioscoopbezoek
In totaal bezochten 30.654.673 personen in 2012 een bioscoop, filmtheater of arthouse (2011: 30.458.499 bezoekers). De filmhuizen trokken in totaal 2,4 miljoen bezoekers, een forse stijging van twintig procent. De totale box office kwam uit op 245.435.506 euro. Voor de Nederlandse film was 2012 met een marktaandeel van 16,3 procent (2011: 22,3 procent) een redelijk jaar. In totaal kwamen bijna vijf miljoen bezoekers (2011: 6,8 miljoen) voor Nederlandse films naar de bioscoop. Bioscoopbezoek blijft met een nauwelijks gestegen gemiddelde ticketprijs van 8,01 euro (2011: 7,88 euro) de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.

Nummer één in de Top 10 over 2012 was Skyfall met 1.984.003 bezoekers en een recette van ruim zeventien miljoen euro. De Nederlandse productie Alles is familie trok al meer dan 640 duizend bezoekers en staat met een omzet van 5,2 miljoen euro op de achtste plaats in de algemene Top 10 en de eerste plaats in de Top 10 Nederlandse film. Süskind, Jackie, De verbouwing, Achtste-groepers huilen niet en De marathon trokken elk meer dan tweehonderdduizend bezoekers. Alleen maar nette mensen trok ruim 320.000 bezoekers en Mees Kees bijna 570.000. Kauwboy, de Nederlandse inzending voor de Oscars 2013 en internationaal vele malen bekroonde film, trok 24.766 bezoekers.

De bioscoopbranche in 2013: doorgaan met innovatie
De bioscoopbranche heeft in 2012 de digitalisering van alle zalen in Nederland afgerond. Nederland is daarmee één van de koplopers in de wereld. De digitalisering zal een fundamentele verandering brengen in de bedrijfsvoering voor bioscopen, alsmede de distributie en productie van films. De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunde in 2012 de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van ruim twee miljoen euro uit het Abraham Tuschinski Fonds.

Een gedachte over “Bioscoopbezoek stijgt, aandeel Nederlandse film daalt

  1. Mss even goed te vermelden dat 2012 voor de nederlandse film gewoon een goed jaar was en dat het % bezoekers in 2011 hoger was, maar voornamelijk toe te rekenen is aan de filmversie van Gooische Vrouwen.

Reacties zijn gesloten.