web analytics

CineCrowd blijkt succes

Reacties zijn gesloten

Drie korte films, een experimentele animatiefilm en een 50 minuten durende documentaire; allen zijn binnenkort te zien dankzij de nieuwe website CineCrowd.nl. Een nieuwe manier voor het publiek om te participeren in films van Nederlandse bodem, ook wel bekend als crowdfunding, kent een hoopvolle start en lijkt een structurele toevoeging te worden naast de bestaande financieringsmiddelen.

“Er was duidelijk een behoefte vanuit het Nederlandse publiek om teparticiperen in cultuur,” aldus Roel van de Weijer, een van de oprichters van CineCrowd. “Zeker nu de overheid een stap terug doet is het mooi om te zien dat het bedrijfsleven en de filmfans geïnteresseerd zijn om spannende producties te steunen die anders niet gemaakt zouden zijn.”

CineCrowd biedt filmfans de mogelijkheid om risicoloos te participeren in films, in ruil voor bijvoorbeeld de premièrekaartjes, een bezoek aan de set of een figurantenrol. Ook bedrijven en instanties zijn in deze nieuwe manier van financieren gesprongen: BiosAgenda.nl sponsort structureel films met 20% van hun streefbudget en de gemeente Amsterdam steunt alle producties die binnen de stadsgrenzen geschoten worden.

CineCrowd biedt een unieke en persoonlijke beleving van cultuur, die vaak midden in de actualiteit staat. Een goed voorbeeld van het inspringen op de actualiteit biedt Die Welt, een lange speelfilm over de Jasmijnrevolutie in Tunesië. Andere voorbeelden zijn Het Einde van België, een documentaire over het continue uitblijven van een regering, en Broeder, een korte film over zinloos geweld onder ambulancepersoneel.

Het is de bedoeling dat de films ook te zien zullen zijn tijdens het komende Nederlands Film Festival in Utrecht.