web analytics

De weekcijfers van week #1

Reacties zijn gesloten

Afgelopen dinsdag werd bekend dat 2008 het beste jaar voor de Nederlandse film betekende in tien jaar tijd. Met een marktaandeel van 17,6% bewees de Nederlandse filmindustrie voor het derde jaar op rij dat het imago omtrent de Nederlandse film langzaam maar zeker verbetert. Hopelijk zet deze stijgende lijn zich in 2009 voort. De eerste week van het nieuwe jaar belooft in ieder geval veel: Oorlogswinter staat wederom stevig op de eerste plek in de lijst met best bezochte films. 

  

In de eerste week van 2009 bleef Oorlogswinter met een omzet van 804.409 euro (ruim 100.000 bezoekers) nummer 2 van de lijst, Madagascar 2, met bijna twee ton voor. Na de reeds prima start in de maanden november en december, waarin de film steevast in de top drie stond, staat Oorlogswinter de laatste weken stevig op de eerste plaats en lijkt het einde nog lang niet in zicht. Met een totale omzet van 4,2 miljoen euro, heeft de film nu al bijna 600.000 mensen naar de zalen weten te lokken. Een aantal waar men vooraf enkel van durfde te dromen.

 

Minder voorspoedig verloopt het Wit Licht, het prima avontuurlijke drama van regisseur Jean van de Velde. Waar men vooraf verwachtte dat dit dé klapper van 2008 zou gaan worden, was de start teleurstellend. Een opleving zit er ook in deze eerste week van 2009 nog niet in: met een omzet van 297.966 euro (ruim 38.000 bezoekers) staat de film op de zesde plaats. Inmiddels werden er zo’n 200.000 kaartjes verkocht. Hoewel de film vast nog een tijdje mee zal draaien in de top 20 met best bezochte films, lijkt het bereiken van de Platina status (400.000 bezoekers) nog een lastige opgave.

 

De overige drie (co-)producties die nog in de zalen draaien, hebben allen hun langste tijd gehad. Bride Flight begint 2009 op de zeventiende plaats met een omzet van 33.309 euro. In totaal zagen zo’n 335.000 mensen de film. De Studio 100-producties Piet Piraat en het Zwaard van Zilvertand (met als enige positieve een vrij amusante rol van onze eigen Peter Faber) en Anubis en het Pad der zeven Zonden brachten respectievelijk 71.046 euro en 28.456 euro op. Het totale bezoekersaantal van de eerste komt hiermee op zo’n 40.000 bezoekers, terwijl Anubis – de best bezochte Nederlandse film van 2008 – de teller de 560.000 zag passeren.