web analytics

De weekcijfers van week #36

Reacties zijn gesloten

De Albert Heijn ’twee bioscoopkaartjes voor de prijs van één’-actie begint eindelijk haar vruchten af te werpen. Afgelopen weekend steeg de algemene recette met 34,6% ten opzichte van het weekend ervoor. Het uiteindelijke weekresultaat liet een stijging van exact 22% zien. Ook De Brief voor de Koning deed het goed; de film klom drie plaatsen en staat nu op de tiende plaats in de bioscoop top 20.

 

Het weekend begon nog zo goed voor de bioscopen: mistroostig keek de hemel op de aarde neer en viel er in de buitenlucht weinig te genieten. Alsof de AH het voorspeld had, want juist in deze periode lanceerde men de voorgaande jaren succesvolle ’twee bioscoopkaartjes voor de prijs van één’-actie. Beter weersomstandigheden kon men zich niet wensen. Het resulteerde dan ook een in forse stijging van de omzet. Grote winnaars waren de voornamelijk op de jeugd gerichte producties zoals Kung Fu Panda, Wall-E en, jawel, De Brief voor de Koning. De film van Pieter Verhoeff haalde 58.495 euro op, waarbij onduidelijk is hoeveel gratis coupons hierbij zijn ingeleverd. Het exacte aantal bezoekers valt dus moeilijk te achterhalen, maar dat het er een stuk meer zijn dan vorig weekend, staat vast.

 

Eveneens een hoopgevende constatering is het feit dat De Brief voor de Koning de enige van de drie eerdergenoemde films – en überhaupt de enige film in de top 20 – is die de stijging gedurende de eerste dagen van deze week wist voort te zetten. Waar bij elke andere film de opleving beperkt bleef tot het weekend, daar zette De Brief voor de Koning stug door en eindigde de week met een knappe omzetstijging van 40% ten opzichte van vorige week. De film profiteert zo optimaal van de AH-actie, en realiseert zich maar al te goed dat dit ook de laatste kans is om nog wat geld en bezoekers binnen te halen.

 

Zoals we vorige week reeds meldden, beleefde Bikkel, over Bart de Graaff, afgelopen week haar première. De film werd slechts uitgebracht in een schamele vijf á zes kopieën en speelt dan ook geen enkele rol van betekenis in de lijst met twintig best bezochte films. Daar de documentaire ook al op dvd te bestellen is via BNN, zal het niet de intentie zijn geweest de film een lange exposure te geven en dus zal de film – naar verwachting – snel uit de roulatie verdwijnen.

 

Zowel De Brief voor de Koning als Bikkel zullen dus nog voor maar weinig vuurwerk zorgen. Ook de film die vandaag haar première beleeft gaat daar geen veranderingen in aanbrengen: Calimucho, over familieperikelen in en rondom het circus, wordt slechts uitgebracht in zeven kopieën en kan zo onmogelijk concurreren met de films uit de top 20. Volgende week is het de beurt aan De Zeven van Daran: de Strijd om Pareo Rots en de Amerikaanse remake van Van Gogh’s klassieker Blind Date, welke naar verwachting eenzelfde lot zullen ondergaan. Maar ik laat me graag verrassen!