web analytics

De weekcijfers van week #37

Reacties zijn gesloten

 Met het Nederlands Film Festival (24 september t/m 3 oktober) in aantocht, lijken veel mensen nog even met eigen ogen te willen zien of De Brief voor de Koning Gouden Kalf waardig is; ook deze week werd de film goed bezocht en steeg de productie naar de negende plaats in de bioscoop top 20.

 

 

De filmactie van winkelketen Albert Heijn kwam afgelopen zondag ten einde. Naar volle tevredenheid constateerden de bioscoopexploitanten dat de actie ook dit jaar een succesvol verloop kende. De enige Nederlandse film die geprofiteerd heeft van de actie, is De Brief voor de Koning. Gezien het feit dat er ook maar weinig andere (grote) Nederlandse producties in de bioscopen te zien zijn, mag dit geen verbazing wekken. Voor kleine titels als Calimucho en Bikkel is een dergelijke actie weinig rendabel.

 

De Brief voor de Koning wist voor de tweede achtereenvolgende week een plaats te klimmen in de rangschikking en bezet nu de negende plaats. Met een omzet van 68.883 euro hield de film onder meer Kung Fu Panda en Get Smart achter zich. De totale omzet tot dusver bedraagt anderhalf miljoen euro, en met de AH-filmactie in het achterhoofd lijkt de film zo toch nog een acceptabel aantal bezoekers te bereiken. De vraag is of de film de goede trend van de laatste twee weken weet vast te houden nu er geen gratis tweede kaartje meer wordt verstrekt en de film de tiende releaseweek in zal gaan, en het aantal vertoningen en prints dus gestaag zal gaan afnemen.

 

Zoals verwacht wist Calimucho met een beperkt aantal prints geen potten te breken; de film bracht slechts zo’n 6.000 euro op en zal geruisloos uit de bioscopen verdwijnen. Het wachten is op grote titels die op het Nederlands Film Festival hun première zullen beleven. Van Het Echte Leven en Radeloos mogen we vanaf respectievelijk volgende week en de week erna toch wel wat vuurwerk verwachten.

 

4 gedachten over “De weekcijfers van week #37

  1. Radeloos doet het vast goed onder de jeugd, maar ondanks de vermaarde kwaliteiten heeft Het Echte Leven niet veel te bieden wat de film tot een publieksfilm zou kunnen maken. Geen bekende namen te bekennen. Het succes van Brief voor de Koning is overigens ook maar vrij bescheiden als men naar de opbrengst per kopie kijkt.

  2. Wellicht, maar het doet mij wel goed dat de actie van zo’n supermarktketen vruchten afwerpt. Vruchten die de Nederlandse bioscoopketen goed kan gebruiken.

  3. ‘Neerlands Filmdoek’ heeft iets tegen Calimucho, dat is duidelijk. Eerst afkraken in een recensie mag natuurlijk (al is verder het niemand met MB eens) maar vóór de premiere op het Filmfestival en bijbehorende al voorspellen dat de film geruisloos uit de bioscoop zal verdwijnen, dat riekt pas echt naar moedwilligheid.

  4. De film ging voor het festival al in première en de cijfers logen er toen al (en doen dat nog steeds niet) niet om; de film heeft nimmer grote aantallen bezoekers weten te trekken. Dat heeft niks met een aversie tegen de film te maken, maar met realiteitszin en de cijfertjes vertalen naar concrete bewoordingen/analyses. Overigens vind ik het zonde, wat meer gerichte publiciteit en er had best iets van gemaakt kunnen worden. Er is vast een arthouse publiek voor te vinden.

Reacties zijn gesloten.