Wit Licht werd in de traditionele kranten matig tot slecht besproken, in de kleinere, ‘nieuwere’ kranten en op internet was de toon beduidend positiever. Naar wie heeft het publiek geluisterd?
Het lijkt erop dat men naar beiden kampen geluisterd heeft, want met een omzet van 400.000 euro (inclusief voorpremières) opende de film acceptabel, maar bleef de verwachte grote drukte uit. Wit Licht is hiermee, met ruim 40.000 bezoekers, de op drie na best bezochte film van afgelopen week. De eerste plaats wordt ingenomen door The Day the Earth stood still, die ruim 550.000 euro ophaalde. Op de tweede plaats staat nog altijd Oorlogswinter van Martin Koolhoven, die het bijzonder goed deed in de derde week met een omzet van 445.000. De film trok nu al meer dan 215.000 bezoekers en is hard op weg naar de Platina-status. Op drie vinden we Madagascar 2 terug.
De overige Nederlandse films die nog draaien lijken nagenoeg uitgespeeld. Bride Flight zag het aantal vertoningskopieën met 29 worden teruggebracht naar slechts 57 en viel dan ook flink terug van plaats 8 naar 12. Met een omzet van slechts 45.000 euro nadert de film haar einde en blijft het bezoekersaantal steken op ruim 330.000. Hiermee blijft de film achter bij de verwachtingen. Jammer dat een revival in de Kerstvakantie nu nagenoeg onmogelijk is. Ook Anubis lijkt uitgeteld nu er flink in het aantal voorstellingen per week gesneden wordt. Radeloos haalde slechts enkele duizenden euro’s binnen en wordt – op een enkele vertoning na – uit de zalen gehaald.
Traditiegetrouw zitten de zalen vol tijdens de feestdagen. Oorlogswinter startte de vierde vertoningsweek, die afgelopen donderdag inging, in ieder geval goed en was zowel gisteren als eergisteren de best bezochte film van de dag. Wit Licht schipperde tussen plaats 3 en 4 en laat nog geen stijgende lijn zien. Laten we hopen dat het publiek overtuigd raakt en de film op een goede mond-tot-mond reclame kan rekenen, zodat deze film het publiek weet te vinden dat ze verdient.