web analytics

EYE presenteert U&EYE Fonds

Reacties zijn gesloten

In het voorjaar van 2012 opent EYE, het nieuwe filmmuseum, de deuren van het spectaculaire gebouw aan de oevers van het IJ tegen over station Amsterdam Centraal. Particulieren kunnen samen met EYE bouwen aan het huis van de film: een bijdrage leveren aan de inrichting van het museum, én voor speciale evenementen en programma’s in de jaren na de opening. Daarom is het U&EYE Fonds opgericht. Om het fonds onder de aandacht te brengen van een groot publiek, hielpen 22 Nederlandse filmiconen mee aan de ludieke wervingsfilm. Het U&EYE Fonds is een van de eerste initiatieven die het dankzij de nieuwe Geefwet voor particulieren fiscaal aantrekkelijk maakt een bijdrage te leveren aan culturele activiteiten.

Gouden schoonmaakteam
In de wervingsfilm met 22 namen uit de filmwereld vormen Gouden Kalf-winnaars Carice van Houten en Nasrdin Dchar een gouden schoonmaakteam, doen Hans Kemna en Yorick van Wageningen een behangklus, schrobt Waldemar Torenstra op eigen wijze de ramen, zoekt Monique van de Ven gordijnen uit en gaan Huub Stapel en Cees Geel aan de slag als klusduo. Bekijk het filmpje op www.eyefilm.nl/ueneyefonds.

Over het U&EYE Fonds
De korte wervingsfilm wordt door het U&EYE Fonds de komende maanden ingezet om participanten te werven. Hun bijdrage wordt gebruikt voor de inrichting die past bij het museumgebouw én voor speciale evenementen in de jaren na de opening. Liefhebbers van de film- en beeldcultuur kunnen instappen door een ‘stoel te kopen’. Participanten hebben een bevoorrechte status binnen  EYE en krijgen een U&EYE Card, voorzien van een saldo. Hiermee kunnen zij bijvoorbeeld entreekaarten voor tentoonstellingen en filmvoorstellingen kopen, en exclusief dineren in het restaurant.

Sandra den Hamer, directeur EYE: ‘De deelnemers van het U&EYE Fonds helpen ons mee dit prachtige museum tot leven te brengen. Door het Fonds dragen zij bij aan unieke onderdelen in het interieur en aan bijzondere programmering in de eerste jaren. Onze participanten zie ik als onze ambassadeurs, want hun betrokkenheid is net zo belangrijk voor EYE als hun directe financiële bijdrage. Hetzelfde geldt voor de 22 grote namen uit de filmindustrie die belangeloos hebben meegewerkt aan de wervingsfilm, daar ben ik zeer verguld mee.’

Meer over het fonds is te lezen op de website www.eyefilm.nl/ueneyefonds. Daar staat ook de brochure van het U&EYE Fonds.