web analytics

Juryrapporten Gouden Kalveren 2009

Reacties zijn gesloten

BESTE KORTE FILM
Uit een nauwelijks met elkaar te vergelijken oogst van korte films heeft de jury gekozen voor die film die haar het meest verraste.Een alledaags tafereel in een voor ons onalledaagse setting. Het overtuigende acteren, de sfeervolle beelden en de onverwachte plot van het verhaal, maakt dat de jury het Gouden Kalf voor de Beste Korte Film 2009 toekent aan: Marinus Groothof voor SUNSET FROM A ROOFTOP.

BESTE KORTE DOCUMENTAIRE
Familieverbanden spelen in de winnende documentaire een prominente rol. De druk, de verwachtingen, de hoop en het stille protest. We zien jonge mensen bijna aan prestatiedruk ten onder gaan. Deze benauwende ervaring wordt door de jury bekroond. Het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire 2009 gaat naar Marije Meerman voor I WANNA BE BOSS.

BESTE LANGE DOCUMENTAIRE
Het is de taak van een documentairemaker de toeschouwer onvermoede kanten van de werkelijkheid te tonen. Vaak kiezen makers spectaculaire onderwerpen in exotische oorden met andere gebruiken. De jury is verheugd dat er dit jaar ook een rijk aanbod was aan onderwerpen die dicht bij huis bleven en die haar desalniettemin sterk beroerden. Een zeer Nederlandse schildering van botsende belangen en onversneden passie wordt door haar beloond. Het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire 2009 gaat naar Jan Musch en Tijs Tinbergen voor ROTVOS.

BESTE TELEVISIEFILM
De krachtige manier waarop de verhalen in beeld worden gebracht draagt bij aan de grote, maar beheerste emotionaliteit van de genomineerde films. In de winnende film zijn de personages geloofwaardig en levensecht. De rauwe, haast documentaire stijl deed de jury verlangen naar meer. Het Gouden Kalf voor Beste Televisiefilm 2009 gaat naar ANVERS van Martijn Maria Smits.

BESTE PRODUCTION DESIGN
Als in production design alles klopt, wordt de toeschouwer meegezogen in een andere wereld of een andere tijd. In de winnende film is het production design – of het nu gaat om de keuze en aankleding van locaties, de props of kleine intieme details – perfect. Hierdoor worden ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden invoelbaar voor jong en oud. Het Gouden Kalf voor het Beste Production Design 2009 gaat naar Floris Vos voor OORLOGSWINTER.

BESTE CAMERA
De jury heeft mogen kiezen uit zeer divers en kwalitatief hoogstaand camerawerk. Van gestileerd en vloeiend, rauw en direct tot streng en poëtisch. Bij het bekroonde camerawerk trof elk shot de jury als een mokerslag. Het bewuste kleurgebruik, de ruimte die het camerawerk aan de personages liet om zich te ontwikkelen. Esthetische beelden die je vervullen van verrukking, maar nergens de toeschouwer afleiden van het verhaal. Het Gouden Kalf voor Beste Camera 2009 gaat naar Daniël Bouquet voor NOTHING PERSONAL.

BESTE SOUND DESIGN
Het sound design van deze film maakt de toeschouwer deelgenoot van de eenzaamheid van de personages. Met een perfect ingetogen beheersing weet de winnaar met fraaie auditieve associaties de film een extra lading mee te geven. Het Gouden Kalf voor Beste Sound Design 2009 gaat naar Jan Schermer voor NOTHING PERSONAL.

BESTE MONTAGE
Vaak geldt de regel dat de beste montage er één is die de toeschouwer zo min mogelijk opmerkt. Er zijn echter films waarin de montage uit haar dienende rol naar voren treedt en een belangrijk expressiemiddel wordt. De manier waarop de montage de geestelijke verwarring van de hoofdpersoon weet uit te drukken, maakt dat het Gouden Kalf voor Beste Montage gaat naar Esther Rots voor KAN DOOR HUID HEEN.

BESTE MUZIEK
Van oudsher heeft filmmuziek de rol een extra emotionele laag aan een film toe te voegen. De muziek die de jury heeft verkozen verschaft een ongemeen stuwende basis en speelt een hoofdrol in de film waarvoor deze is gemaakt. Het Gouden Kalf voor Beste Muziek 2009 gaat naar de composities van Perquisite voor CARMEN VAN HET NOORDEN.

BESTE MANNELIJKE BIJROL
Een bijrol die net zo lang bij ons bleef hangen als een hoofdrol. Ogen die meer zeggen dan wat er in het script staat. Een personage om nooit te vergeten. Het Gouden Kalf voor Beste Mannelijke Bijrol 2009 gaat naar Raymond Thiry voor zijn rol in OORLOGSWINTER.

BESTE VROUWELIJKE BIJROL
Kleine gebaren en minieme blikken nemen ons mee in haar wereld. Door haar subtiele spel wordt haar personage van vlees en bloed. Een verrassend weerzien. Het Gouden Kalf voor Beste Vrouwelijke Bijrol gaat naar Pleuni Touw voor haar rol in BRIDE FLIGHT.

BESTE ACTEUR
Een acteur met een groot talent. Een acteur waar je naar blijft kijken, die je aan het lachen maakt en ontroert. Een acteur die een onvergetelijke prestatie neerzet. De jury kon niet om dit natuurtalent heen. De ontwikkeling die hij doormaakt, van kind naar volwassen man en weer terug, wekte grote bewondering en ontroering bij de jury. Het Gouden Kalf voor Beste Acteur 2009 gaat naar Martijn Lakemeier voor zijn rol in OORLOGSWINTER.

BESTE ACTRICE
Een actrice die met haar persoonlijkheid bepalend is voor een ijzersterke film, verdient een Gouden Kalf. Dit jaar had de jury de keuze uit drie fantastische kandidaten. Het specifieke spel, de voortdurende aanwezigheid, het brede scala aan emoties en het lef om verder te gaan dan goede smaak dicteert, maken dat de jury het Gouden Kalf voor Beste Actrice 2009 toekent aan Rifka Lodeizen voor haar rol in KAN DOOR HUID HEEN.

BESTE SCENARIO
In dit scenario komen zowel de mooie als meer duistere kanten van de personages in volstrekte balans aan bod. Realisme en poëzie, humor en haat wisselen elkaar op natuurlijke wijze af. Voor het creëren van een unieke, maar herkenbare microkosmos, net zo vilein als het leven zelf, kent de jury het Gouden Kalf voor het Beste Scenario 2009 toe aan Alex van Warmerdam voor DE LAATSTE DAGEN VAN EMMA BLANK.

BESTE REGIE
Regisseren is meer dan het vertellen van een verhaal. De regisseur moet alle onderdelen van de film op uitgekiende wijze tot een consistent en onvergetelijk geheel weten te brengen. Het Gouden Kalf voor Beste Regie 2009 gaat naar de regisseur die dit op onvolprezen wijze heeft gedaan. Ontroering, spanning en humor zijn perfect in balans. De regisseur verstaat de kunst niet alles uit te willen leggen en heeft het artistieke lef zaken weg te laten. Het Gouden Kalf voor Beste Regie 2009 gaat naar Urszula Antoniak voor NOTHING PERSONAL.

BESTE LANGE SPEELFILM
Bij de Beste Lange Speelfilm dienen alle artistieke, inhoudelijke en productionele elementen volledig in balans samen te komen. Het scenario, de regie, de cameravoering, de acteerprestaties, het geluid en de muziek, de montage en de art direction moeten elkaar aanvullen en versterken. De jury kent het Gouden Kalf toe aan een speelfilm die haar van begin tot eind wist te boeien, te ontroeren en die een verpletterende indruk achterliet. Het Gouden Kalf voor Beste Lange Speelfilm 2009 gaat naar NOTHING PERSONAL van Reinier Selen en Edwin van Meurs voor Rinkel Film & TV.

SPECIALE JURYPRIJS
In een tijd van verregaande professionalisering, dichtgetimmerde scenario’s en vaststaande regels doet het de jury deugd dat er ook films kunnen worden gemaakt buiten de gebaande paden. Voor hun durf en bereidheid mee te gaan in het experiment, zowel qua vertelwijze als manier van werken, met een bijzonder resultaat kent de jury het Gouden Kalf voor de Speciale Juryprijs toe aan het volledige team van KAN DOOR HUID HEEN.

PRIJS VAN DE NEDERLANDSE FILMKRITIEK
De jury: Jan Pieter Ekker (voorzitter), Oene Kummer, Dana Linssen, Nicole Santé en Clementine van Wijngaarden. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) heeft lang getwijfeld of ze niet meer dan drie films zou nomineren; er zijn het afgelopen jaar veel uitzonderlijke films gemaakt, door eigenzinnige talenten – van NOTHING PERSONAL en ALLES STROOMT tot OOGVERBLINDEND en WINTERLAND. Na ampel beraad is toch besloten om het bij drie nominaties te houden: BORIS RYZHY van Aliona van der Horst, KAN DOOR HUID HEEN van Esther Rots en HET LEVEN UIT EEN DAG van Mark de Cloe. In het rijke aanbod is er één film die er uitspringt; een zeer persoonlijke film die ontroert en verbijstert; die een ogenschijnlijk klein onderwerp aansnijdt waarachter grote, universele vraagstukken schuilgaan; die deuren opent die meestal gesloten blijven. Gemaakt door een regisseur die precies weet wat ze wil, en haar stempel heeft weten te drukken op elk facet van de productie. De Prijs van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten is voor BORIS RYZHY van Aliona van der Horst.

Bron: NFF

Reacties zijn gesloten.