web analytics

Magische mijlpaal voor 'Gooische Vrouwen'

Reacties zijn gesloten

De Nederlandse film boekt records in de bioscopen. De best bezochte Nederlandse film van 2011 Gooische Vrouwen trok inmiddels al meer dan 1,5 miljoen bezoekers en leverde een recette op van ruim 11,5 miljoen euro. Het eerste kwartaal van dit jaar zorgde de Nederlandse film voor een marktaandeel van meer dan 30 % in de bioscooprecette. Dit marktaandeel lag vorig jaar rond de 16 %.

De vier best bezochte titels van de afgelopen weken waren Nederlandse producties, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Andere best bezochte Nederlandse films van 2011 zijn tot nu toe Sonny Boy, de verfilming van het gelijknamige boek van Annejet van der Zijl. Daarna volgen New Kids Turbo, en Loft die dit jaar elk bijna 400.000 bezoekers trokken. New Kids Turbo en Loft draaiden overigens ook de laatste weken van 2010 al in de bioscopen en eerstgenoemde trok toen ook enkele honderdduizenden bezoekers. Andere Nederlandse films die nu in de bioscoop draaien zijn Alle Tijd en Black Butterflies.

Het is tot nu toe maar tien andere films gelukt om meer dan 1,5 miljoen bezoekers te trekken. De laatste film was Flodder met 2,3 miljoen bezoekers in 1986. Andere titels zijn Ciske de Rat (1984: 2,4 miljoen), Soldaat van Oranje (1977: 1,7 miljoen), Keetje Tippel (1975: 1,8 miljoen), Turks Fruit (1973: 3,3 miljoen), Blue Movie (1971: 2,3 miljoen), Wat zien ik!? (1971: 2,4 miljoen), Alleman (1963: 1,7 miljoen) en Fanfare (1958: 2,6 miljoen).

Directeur Doreen Boonekamp van het Nederlands Fonds voor de Film: ‘Het resultaat van Gooische Vrouwen is fantastisch en onderstreept samen met het sterke marktaandeel van de Nederlandse film de grote belangstelling van het publiek voor de nationale film en de potentie van de Nederlandse filmsector. Om ook in de toekomst het publiek te bedienen met een sterk en gevarieerd Nederlands filmaanbod, blijft een nauwe samenwerking tussen overheid en sector cruciaal.’

Bron: NFF