web analytics

NFF maakt zich op voor Beeldenstorm

Reacties zijn gesloten

3D, streaming video, interactieve films en blockbusters op je iPad. De toekomst is nu. Met het themaprogramma Beeldenstorm – film en digitale beeldcultuur maakt het Nederlands Film Festival zich op voor de toekomst. Het festival wil een wegwijzer zijn in een sterk veranderend medialandschap waarin film, de Nederlandse film, van substantiële betekenis is.

Filmmakers zijn verhalenvertellers, verhalenvertellers in beeld en geluid. Een film is een door techniek voortgedreven kunstvorm. De afgelopen twee decennia veroorzaakte de digitalisering een explosieve groei van innovaties, die ook nog eens direct beschikbaar waren. In de explosie van technische mogelijkheden en beeldenrijkdom gaat het filmfestival op zoek naar nieuwe verhalen en verhalenvertellers. Want uiteindelijk gaat het er om dat we ontroerd, getroost, geraakt of geïnspireerd worden door beeldverhalen. Op wat voor scherm dan ook.

Een greep uit het programma:

De favoriete avond van…
De voorhoede van de technologische revolutie toont in Beeldenstorm hun persoonlijke favorieten en inspiratiebronnen aan publiek. Zo laat zelfverklaard nieuwe media-nerd Alexander Klöpping zien dat er op YouTube meer te beleven valt dan pianospelende poezen en vals zingende Amerikaanse pubers. Gameproducent Guerrilla Games, bekend van de internationaal vermaarde PlayStation 3-franchise Killzone, geeft een kijkje in hun Guerilla-keuken en Dutch Cowboys gidst het publiek door de wereld van interactieve, trans-, cross- en deepmedia-projecten.

Free your screen!
Submarine Channel presenteert de laatste Nederlandse producties op het gebied van transmedia; interactieve films, animatie en games van o.a. Paula van der Oest, Han Hoogerbrugge en Tommy Pallotta.

(Historisch) filmprogramma
Beeldenstorm richt zich nadrukkelijk op de toekomst, maar vertoont ook films uit de filmgeschiedenis die momenten aanwijzen waarin technische innovatie de film ingrijpend veranderd heeft, zoals de allereerste Nederlandse geluidsfilm (De Jantjes, 1934) en kleurenfilm (Jenny, 1958), de eerste nouvelle vague (De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het land van Rembrandt, 1966) en een documentairefilm die in zijn geheel met een mobieltje is gefilmd (People I could have been and maybe am, 2010).

Voor makers…
Drie bijeenkomsten maken duidelijk wat de Nederlandse filmindustrie met nieuwe media, crossmedia en transmedia kan. De thema’s content, productie en Do It Yourself worden behandeld. Met bijdragen van onder andere Ian Ginn (Hubbub Media, NL), Ben Grass (Pure Grass Films, VK) en Frank Rose (o.a. Wired-redacteur, VS) en YouTube.

LED-scherm op de Neude
Een gigantisch led-scherm op de Neude toont fictie, documentaires, animatie én interactieve projecten die van de toevallige passant een hoofdrolspeler maken. Het programma is ook regelmatig te zien op schermen op Eindhoven en Den Haag Centraal.

re:visie
Met re:visie zoekt het festival het snijvlak van film, beeldende kunst en videokunst op. Zo maakt Storylines het onzichtbare zichtbaar dankzij een ‘augmented reality-app’ die de Utrechtse binnenstad tot filmset transformeert. Verder een zingende stoel die live composities ten gehore geeft en mode in het Centraal Museum die uit de 3D-printer van modeontwerpster Iris van Herpen komt rollen. In het dinercafé van ’t Hoogt de expositie Vernacular of File Formats, waarin het digitale toeval tot onverwachte resultaten leidt.

Online beeldenstorm
Het filmfestival introduceert een online platform over bewegend beeld: over film in de breedste zin van het woord, ongeacht het medium. Beeldenstormonline.nl dient als gatekeeper en wegwijzer in de stortvloed van projecten en informatie. Het is ook een laboratorium en proeftuin, om mensen bekend te maken met de ontwikkelingen die gaande zijn. Vanaf 6 september online.

Het 31e Nederlands Film Festival vindt plaats van 21 september t/m 30 september 2011.