web analytics

Nieuws van 19 september

Reacties zijn gesloten

– Dick Maas lijkt eindelijk ‘Sint’ te gaan maken

– ‘De Storm’ ook voor blinden en slechtzienden

– ‘Kikkerdril’ en ‘Dunya en Desie’ winnen in Argentinië

– Djumbo helpt Sinterklaas op weg

– Singapore omarmt Nederlandse documentaire

– Nieuwe nr. 1 Nederlandse Filmbonzen top 20

– Site Cinema.nl afficheprijs online

– Liz Rosenthal geeft lezing op NFF

 

 

‘Sint’ lonkt voor Dick Maas: budget nagenoeg rond

  

Regisseur Dick Maas lijkt eindelijk aan zijn nieuwe film ‘Sint’ te kunnen gaan beginnen. Het plan voor de film dateert al uit 2002, maar de financiering en de houding van het Filmfonds zorgden tot nu toe steeds voor grote moeilijkheden. Het Algemeen Dagblad bericht nu dat Maas het budget van ruim vier miljoen euro nu nagenoeg rond heeft. De opnamen moeten over enkele maanden beginnen en als alles volgens plan verloopt is de film rond Sinterklaas 2010 in de bioscopen te zien.

 

Bron: Ad.nl / Ab Zagt

 

‘De Storm’ ook voor blinden en slechtzienden

  

De Storm, de nieuwe film van Ben Sombogaart, is vanaf 24 september ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden. In City Utrecht, CinMec Ede, Het Ketelhuis Amsterdam en Lux Nijmegen kan men ervoor kiezen de film met audiodescriptie (AD) te volgen. Met een draadloos zendersysteem ontvangt de luisteraar met een oortje tijdens pauzes in de dialoog de beschrijving van de handelingen die in de verschillende scènes plaatsvinden. Tijdens het Nederlands Film Festival zullen ook andere films te zien zijn met audiodescriptie.

 

‘Kikkerdril’ en ‘Dunya en Desie’ winnen in Argentinië

  

Op het filmfestival Nueva Mirada in de Argentijnse stad Buenos Aires zijn de Nederlandse speelfilms Kikkerdril en Dunya Desie in de prijzen gevallen. De kinderfilm Kikkerdril kreeg zelfs twee prijzen: de juryprijs en een eervolle vermelding van de kinderjury. De roadmovie Dunya Desie kreeg een eervolle vermelding van de vakjury.  Beide films wonnen dit jaar al meerdere internationale prijzen. In februari van dit jaar werd Dunya Desie nog als Nederlandse Oscarinzending voor beste niet-Engelstalige film voorgedragen.

 

Bron: Nos.nl

  

Djumbo helpt Sinterklaas op weg

  

Lotte, Svenja en Lindsy van de populaire meidengroep Djumbo maken hun filmdebuut in Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot van regisseur Martijn van Nellestijn. De meiden treffen de Sint aan in België en doen er alles aan om hem veilig op weg naar Nederland te helpen. Niet alleen muzieksterren, ook heel wat theatersterren schitteren in de leukste Sinterklaasfilm van het jaar. Zo zijn Richard Groenendijk, Tony Neef, Frans Mulder, Brigitte Nijman en Hetty Heyting wederom op het witte doek naast de Goedheiligman te zien.

 

Djumbo is bekend van het TROS programma ‘Kies je Ster’, maar ze begonnen hun carrière met de hitsingles ‘Hide and seek’, ‘Eyahe’ en later ‘Boya boya bay’ van de albums ‘Jump’ en ‘Spotlight!’. De laatste single was eerder de titelsong van de bioscoopfilm ‘Garfield’, maar nu is het tijd dat de dames zelf op het witte doek schitteren.

 

Singapore omarmt Nederlandse documentaire

 

De documentaire Megumi van de Nederlandse filmmaakster Mirjam van Veelen draait vanaf 15 november twee maanden lang in Singapore. De film is te zien in de bioscoop Sinema Old School, een theater voor onafhankelijke Aziatische films. De film draait er tot en met 15 januari en krijgt 84 vertoningen, maakte Van Veelen woensdag bekend.

 

Megumi gaat over de ontvoering van het 13-jarige Japanse meisje Megumi Yokota die op 15 november 1977 op weg van school naar huis door Noord-Koreaanse spionnen werd meegenomen. Ze kwam nooit meer thuis. Haar ouders waren bereid mee te werken aan de documentaire van de Nederlandse en praten voor de camera openhartig over hun situatie. De film bevat eveneens speelfilmscènes van een jong meisje in schooluniform dat Megumi moet voorstellen.

 

In januari vorig jaar ging Megumi in première op het Internationaal Film Festival Rotterdam. Daarna volgden vijftien vertoningen op internationale filmfestivals. De film werd ook in musea voor moderne kunst vertoond waaronder Centre Pompidou en het Bradford Media Museum. Van Veelen is samen met distributeur De Filmbank bezig om de documentaire op 15 november, de dag waarop Megumi verdween, ook in enkele Nederlandse theaters te vertonen.

 

Bron: Ed.nl

 

Nieuwe nr. 1 in Filmbonzen top 20

 

Het Nederlands Film Festival, dat woensdag begint, is het startschot van een tien dagen durend feestje van en voor de Nederlandse film, waarop de sleutelfiguren van de Nederlandse film driftig discussiëren en naarstig netwerken temidden van bordkartonnen wandjes en Kalveren van klatergoud. Wat opvalt? Dat de filmwereld geen last lijkt te hebben van een glazen plafond. Niet alleen markeert de 29ste editie van het Filmfestival de definitieve doorbraak van een groot aantal eigenzinnige vrouwelijke regisseurs en wordt een nieuwe generatie filmactrices voorgesteld aan het grote publiek, ook achter de schermen worden steeds meer belangrijke posities ingenomen door vrouwen. Jan Pieter Ekker en Bor Beekman leggen de hoofdrolspelers onder het vergrootglas in deze jubileumeditie van de Volkskrant/Cinema.nl-Filmbonzen Toptwintig. De top 5:

 

1 (vorig jaar: 11) DOREEN BOONEKAMP / FILMFONDS (aantal jaar in de lijst: 9)
Kort nadat ze was bekroond met de Cultuurprijs van de gemeente Utrecht werd Doreen Boonekamp benoemd tot directeur van het Filmfonds, de belangrijkste financier van Nederlandse films, waar na acht woelige jaren een eind kwam aan het dienstverband van oud-de Volkskrant-journalist Toine Berbers. Die verklaarde bij zijn afscheid dat de Nederlandse film er uitstekend op staat. Desalniettemin lijken Boonekamps doorzettingsvermogen en overredingskracht zeer welkom op het grauwe kantoor aan de Amsterdamse Jan Luijkenstraat. De komende editie van het Nederlands Film Festival is haar afscheidsfeestje. Helaas is het niet de sterkste editie van de laatste jaren.

 

2  (1) RONALD PLASTERK / OCW (3)
De minister van Cultuur (PvdA) is steevast present als de camera’s draaien. Met hoed. Hij opende festival Film by the Sea, overhandigde cameraman Robby Müller een oeuvreprijs, en sloeg onlangs in de stromende regen de eerste paal van het nieuwe sectorinstituut. Maar filmbeleid maken, daar is hij niet zo van. Na drie jaar ministerschap blijft het nog steeds gissen naar Plasterks visie op het medium.

 

3  (4) LAUGE NIELSEN / PATHÉ (10)
De Deen Nielsen is sinds 1996 directeur van Pathé, met twaalf bioscopen, honderd zalen, 23 duizend stoelen en meer dan 7 miljoen bezoekers per jaar met afstand de grootste bioscoopexploitant van Nederland. Het filmprogramma van Pathé is breed en actueel: Pathé vertoont alle belangrijke nieuwe films, naar eigen zeggen ook hoogwaardige films die net iets minder commercieel potentieel hebben. Er zijn concertregistraties te zien, en opera’s, en ook voor kinderen is er in de Pathé-theaters voldoende te genieten. Verder besteedt Pathé bijzondere aandacht aan Nederlandse films, aldus Pathé zelf. In de praktijk gebeurt dat slechts mondjesmaat, en alleen als er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geld mee te verdienen valt. De zeer geslaagde Belgisch-Nederlandse coproductie De helaasheid der dingen is dan weer niet te zien bij Pathé. Hoofd programmering Daniëlle Koot kon er niet mee lachen.

 

4 (5) CARICE VAN HOUTEN  (3)
Van Houten is Nederlands enige échte filmster. Ondanks Zwartboek laat haar grote doorbraak in het buitenland nog even op zich wachten, maar binnen de landsgrenzen is haar star power onovertroffen. Eind november is ze te zien in de Kluun-verfilming Komt een vrouw bij de dokter, daarna speelt ze de hoofdrol in De gelukkige huisvrouw, Antoinette Beumers verfilming van de gelijknamige roman van Heleen van Royen. Twee jaar geleden werd Van Houten op het NFF door het publiek gekozen tot ‘Beste Nederlandse actrice aller tijden’.

 

Voor de volledige lijst kijk op cinema.nl.

 

Site Cinema.nl afficheprijs online

 

Wat is een goed filmaffiche?
Het beste filmaffiche is niet per se het mooiste filmaffiche. Natuurlijk zijn artistieke criteria van belang, maar daarnaast wegen ook andere zaken mee zoals de communicatieve waarde en originaliteit. Een affiche moet intrigerend zijn, iets bij de kijker oproepen. Het moet een blikvanger zijn in het overvolle straatbeeld én opvallen tussen tientallen andere posters in filmhuizen en multiplexen. Het moet verleiden, ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen en / of simpelweg informeren. Het biedt de kijker méér dan de som der delen. Het is aansprekend voor de doelgroep en levert meerwaarde aan de (inhoud van de) film. Een filmaffiche moet vooral ook herkenbaar zijn als filmaffiche.

 

www.afficheprijs.nl is geheel gewijd aan posters van Nederlandse films.  Het is de bedoeling dat de posters van alle nieuwe Nederlandse films en documentaires op de site terechtkomen zodra ze te zien zijn in de bioscoop of op een (internationaal) festival. Op de site is tevens plaats ingeruimd voor schetsen, afbeeldingen van andere uitingen waarop het ontwerp is terechtgekomen, teaserposters en korte interviews met en toelichtingen van de makers. Ook biedt de site de mogelijkheid om commentaar te geven, wat hopelijk voor een levendige discussie én nog betere filmposters zal zorgen. Ga naar www.afficheprijs.nl en breng uw stem uit op een van de vijf genomineerde posters voor de 9e Cinema.nl Afficheprijs, bestaande uit een wisseltrofee (een ingelijst affiche van de klassieker Jonge Harten, ontworpen door Titus Leeser) en een geldprijs van € 2.500,-

 

Liz Rosenthal geeft lezing op NFF

 

Liz Rosenthal, oprichter en directeur van Power to the Pixel in Londen, geeft dit jaar de Variety Cinema Militans Lezing. Zij geeft in deze lezing haar visie op de toekomst van cinema in de huidige maatschappij. De lezing wordt gehouden op zaterdag 26 september 2009 om 18.00 uur in Ottone te Utrecht. De lezing wordt jaarlijks georganiseerd in het kader van de Holland Film Meeting, het internationale programma van het Nederlands Film Festival. De vaste invalshoek van de Variety Cinema Militans Lezing, ‘de positie en levensvatbaarheid van de cinema in de huidige tijd’, is een bewerking van het thema uit het essay ‘Cinema Militans’ van de Nederlandse filmtheoreticus en criticus Menno ter Braak uit 1926.

 

Bron: NFF

 

Een gedachte over “Nieuws van 19 september

  1. Dit is het beste nieuws sinds 2007! Eindelijk! Eindelijk! Eindelijk is het zover! Een langere neus kun je naar dat omhoog getilde filmfonds niet trekken. Voor de volledigheid is hier dat complete artikel uit het AD:

    AMSTERDAM – Regisseur Dick Maas gaat een film maken waarin Sinterklaas wordt opgevoerd als een seriemoordenaar. Onder de titel Sint begint Maas over enkele maanden aan de opnamen.

    Het is de bedoeling dat Sint volgend jaar rond de sinterklaasviering in première gaat.

    Dick Maas (bekend van films als Flodder en Moordwijven) loopt al sinds 2002 rond met het idee deze film te maken. Problemen met de financiering en met de steun van het Filmfonds hebben de productie jarenlang vertraagd. Inmiddels heeft hij het budget van vier miljoen euro vrijwel rond.

    In de film wordt Sinterklaas voorgesteld als een in ongenade gevallen bisschop, die in de middeleeuwen rondtrekt met zijn plunderende roversbende. Als zij door dorpelingen worden vermoord, zweert de sint wraak. Eens in de 36 jaar, als het volle maan is op 5 december, keert hij terug om weer te gaan moorden. Vooral tieners zijn het doelwit van zijn moordlust.

    De regisseur raadt ouders af hun kinderen mee te nemen naar de film. ,,Deze film is duidelijk bedoeld voor een oudere doelgroep. Ik denk niet dat ouders met hun jonge kinderen hier naartoe zullen gaan.”

    Maas begint binnenkort met het aanstellen van acteurs voor zijn film. Wie de rol van Sinterklaas op zich zal nemen, is nog niet bekend.

    Maas: ,,Het wordt in elk geval niet Bram van der Vlugt.” Van der Vlugt is de vaste vertolker van Sinterklaas bij de landelijke tv-intocht. (AB ZAGT)

Reacties zijn gesloten.