web analytics

Vlaamse film blijft populair

Reacties zijn gesloten

De Vlaamse film blijft het goed doen in eigen land. Na kassuccessen de afgelopen jaren, doen ook de nieuwe films Code 37, Hasta la Vista! en Het Varken van Madonna het goed.

Zowel Code 37- de film van de jonge beloftevole regisseur Jakob Verbruggen als Geoffrey Enthovens Hasta La Vista zijn het voorbije weekend voorbij de kaap van de 200.000 bezoekers getrokken. Voor Hasta la vista gebeurde dit in de negende speelweek, en voor Code 37 – de film al in de derde week van release. Beide films blijven volle zalen trekken.

Code 37- de film tikte na zijn derde weekend in de bioscopen af op maar liefst 217.000 bezoekers. In de Belgische top-30 staat deze titel nog steeds op de tweede plaats, enkel voorafgegaan door Steven Spielbergs ‘Kuifje’-verfilming (The Adventures of Tintin). Opmerkelijk daarbij is dat Tintin nationaal in maar liefst 169 zalen te zien is, en Code 37 – de film in ‘slechts’ 34 in Vlaanderen en Brussel. Per zaal behaalt Code 37 – de film dan ook een gemiddelde dat ongeveer 50% hoger ligt dan dat van Tintin.

Maar ook nieuwkomer Het varken van Madonna heeft een sterk openingsweekend achter de rug met 22.000 bezoekers en maakt daarmee zijn ambities helemaal waar. Deze film van Frank Van Passel zette zich op een bijzonder originele wijze in de markt, met o.a. een aanstekelijke en geheel onverwachte ‘flashmob’ op de slotdag van de Boekenbeurs, een hartverwarmende première in het gehucht Madonna, en een ‘op zoek naar Porki’ wedstrijd in de verschillende Standaard boekhandels.

Een gevarieerd Vlaams filmaanbod leidt dus blijkbaar naar een gezonde appetijt onder de bioscoopbezoekers.

Hasta la vista en Het varken van Madonna kwamen tot stand met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). De Gouden, Platina en Diamanten Award is een initiatief van Filmfestival Oostende.

Bron: VAF