Recensie: Afscheid van de Maan

Afscheidvandemaan

Afscheid van de Maan was dit jaar de enige Nederlandse film die was geselecteerd voor de Hivos Tiger Award op het Internationaal Film Festival Rotterdam. De film kwam tot stand in het kader van ‘De Oversteek’. Dat de film de prijs niet heeft gewonnen is niet zo verrassend want de film is geen hoogvlieger.

Het is 1972. Lang haar bij mannen, een broekpak en fleurige jurkjes zijn in de mode. Net zo als de vrije liefde en experimenteren met drugs. Terwijl de Amerikanen hun missies op de maan stoppen is het chaos in de flat van Bob en zijn vrouw Piet. Tijdens de warme zomer krijgen ze een nieuwe buurvrouw. De buurvrouw is jong, avontuurlijk en kunstzinnig en erg interessant voor Bob. Bob trekt in bij de buurvrouw omdat hij een time-out nodig heeft. Piet zoekt comfort bij de andere buurvrouw wier man overzees werkt. De kinderen van Bob en Piet moeten ondertussen een plek zien te vinden in deze nieuwe situatie.

Hallucinerende sfeer
Alles in de film staat in het teken van de jaren 60. De warme, broeierige beelden zorgen samen met (waan)ideeën van de hoofdpersonen voor een hallucinerende sfeer. Het decor draagt daar aan bij met creatieve vormen op het behang en kleding. Er is veel aandacht besteed aan het creëren van het tijdsbeeld  in decor, muziek en nieuwsberichten. De leuke momenten zitten ook juist in die typische grapjes die spotten met de tijdsgeest.

Daarmee is het meeste ook wel gezegd. Het acteerwerk ziet er geforceerd uit en zorgt ervoor dat je nooit helemaal opgaat in het verhaal. Het verhaal kabbelt rustig voort maar echt interessante dingen gebeuren er niet. De relatie van Bob en Piet escaleert en levert een rare situatie op waarin de film blijft hangen. Uit de ruzies komen de meest komische momenten, maar daar wordt het verhaal niet interessanter door. De uiteindelijke climax is niet genoeg om de film nog te redden. Een aardige film die niet heel lang bij zal blijven.

Regisseur & schrijver: Dick Tuinders
Producent: Gijs van de Westelaken
Camera: Guido van Gennep