web analytics

Recensie: Alleen Maar Nette Mensen

Reacties zijn gesloten

Zeven jaar na de multiculti-komedies Shouf Shouf Habibi en Het Schnitzelparadijs lijkt de boekverfilming Alleen Maar Nette Mensen als mosterd na de maaltijd te komen. Een film over cultuurverschillen in Nederland hebben we inmiddels wel gezien. Of toch niet? Deze komedie bewijst dat het nog steeds verrassend uit kan pakken.

Donkere vrouwen
In Alleen Maar Nette Mensen is de 21-jarige David op zoek naar iets nieuws. De zoon van een rijk joods stel in Oud-Zuid voelt niets meer voor zijn vriendin en besluit het avontuur op te zoeken in de Bijlmer. Hoe donkerder de vrouw, hoe beter. Die staan namelijk dichter bij de natuur, veel dierlijker, legt hij uit. Maar kan hij ook iemand vinden die bij zijn ouders in de smaak valt? Is de stevig gebouwde Rowanda, met twee gouden tanden om te laten zien dat ze ‘elite’ is, ook intellectueel genoeg? Gaan twee mensen van een verschillende komaf eigenlijk wel samen?

Stereotyperingen
Alleen Maar Nette Mensen zit vol met stereotyperingen. Dat lijkt vervelend plat en ongenuanceerd, maar hier blijkt dat juist de kracht te zijn. Verhoudingen tussen mannen en vrouwen, rassen en religies worden op een gechargeerde manier op scherp gezet, wat deze komedie een venijnig randje mee geeft. Juist door te overdrijven kunnen vooroordelen makkelijker naar voren worden gebracht, zonder dat ze daarmee bepaalde groepen onnodig tegen de schenen schoppen. Het is een beetje als Randy Newmans ironische liedje ‘Short People’.

Regisseur Lodewijk Crijns doet in tegenstelling tot eerdere psychologische drama’s als Met Grote Blijdschap en Hitte/Harara geen moeite om mensen van vlees en bloed van zijn personages te maken. Het zijn allemaal lichte karikaturen, maar wel erg vermakelijke karikaturen. Dat is naast het vlotte scenario ook te danken aan de cast. Met name Jeroen Krabbé als de belichaming van de upperclass en nieuwkomer Imanuelle Grives als weelderige Bijlmervrouw met een sterke eigen wil, weten hun rollen heel goed net iets boven de realiteit uit te tillen. En daarmee raken ze de precies de juiste toon voor deze licht-absurdistische, satirische komedie.

Waardering: *** 1/2

Alleen maar Nette Mensen (2012)
Regie en scenario: Lodewijk Crijns
Producent: Jeroen Beker, Arnold Heslenfeld en Frans van Gestel
Camera: Menno Westendorp
Montage: Herman P. Koerts
Muziek: Fons Merkies
Met: Géza Weisz, Imanuelle Grives, Jeroen Krabbé, Annet Malherbe, Sigrid ten Napel, e.v.a.
Taal: Nederlands, Surinaams
Speelduur: 90 minuten / Kleur
Te zien vanaf: 11 oktober 2012