Recensie: Mees Kees

Mees Kees (credits: Guido van Gennep)

Geen meester of stagiaire, maar gewoon ‘Mees’. De schattige bijnaam van meester (stagiaire) Kees: 19 jaar en nu al voor de klas. Hoe pakt hij dat aan? Met een geheel eigen lesstijl die goed aanslaat bij zijn leerlingen.

Superleraar
Mees Kees is een film naar de gelijknamige boeken van Mirjam Oldenhave over een stagiaire die voor de klas komt te staan en zelf eigenlijk nog kind is. Letterlijk voor de klas komt te staan, want eigenlijk weet hij ook niet zo goed hoe dat nou moet, lesgeven. Maar gelukkig heeft hij zijn leerlingen om hem te helpen en daar vindt hij inspiratie in. Zo vertelt Mees Kees moppen voor het dictee, neemt hij zijn hond mee naar de klas, tovert hij de klas om tot een heuse jungle voor biologieles en deelt hij zijn boterham met Tobias die nooit zijn eigen brood mee neemt. Wie wil zo’n leraar nou niet?!

Diepgang
Mees Kees kent eigenlijk twee hoofdrollen, die van Kees en Tobias. Terwijl bij Kees de focus ligt op zijn eigenzinnige werkwijze, staat bij Tobias zijn thuissituatie centraal. De film haalt enkele zware onderwerpen aan – het verlies van een vader, het hebben van een depressieve moeder en het moeten zijn van een zelfvoorzienend kind – maar de echte diepgang ontbreekt. Verder dan het tonen van deze thematiek gaat de film niet. Na films als Kauwboy zijn we als kijker van familiefilms misschien wel verwend, maar daardoor valt het wel op dat deze film wat aan de oppervlakte blijft hangen.

Voogd en vader
Willem Voogd (Timboektoe) speelt zijn rol goed en bewijst dat hij een film kan dragen. Zijn Mees Kees is overtuigend en zal vooral kinderen erg aanspreken met zijn lieve gedrag en zijn openheid over verliefdheid. Verder valt de rol van Cas Jansen op. Hij speelt de vader van Sep, het beste vriendje van Tobias. Jansen weet iedere keer wanneer hij in beeld is voor een lach te zorgen en laat daarmee een blijvende indruk achter.

Mees Kees is leuk en schattig, maar echt voor het jonge publiek. Liedjes met teksten als ‘swagger’ zijn grappig, maar misschien ook wat te ver gezocht. Worden die woorden op de basisschool echt al gebruikt? En een stagiaire die de hele klas meeneemt naar een pretpark, terwijl hij zelf nog bij zijn moeder woont … (Waar haalt hij het geld vandaan?) Mees Kees vraagt soms te veel van het inlevingsvermogen van de volwassen kijker, maar is voor de jonge doelgroep een leuke en grappige film.

Mees Kees (2012)
Regie: Barbara Bredero
Scenario: Tijs van Marle