Recensie: Offline

Offline

Na zeven jaar cel komt Rudy Vandekerckhove weer op vrije voeten. Hij probeert zijn leven weer op te bouwen, maar de wereld zit niet op hem te wachten. Het vinden van geschikt werk wil niet vlotten en zijn gezin wil niets met hem te maken hebben. Rudy’s enige troost zijn de chats met een camgirl op internet.

Het debuut Offline van regisseur/scenarist Peter Monsaert opent met een shot van een kooi met daarin een parkiet. Rudy verlaat met de kooi in zijn hand de gevangenis, er is niemand die op hem wacht. Hij mag dan vrij zijn, maar als snel blijkt dat hij blijft opgesloten in de figuurlijke kooi van zijn verleden. Wat hij precies heeft misdaan blijft lang onduidelijk, maar het staat vast dat iets de band met zijn familie volledig kapot heeft gemaakt. Zijn ex-vrouw en dochter haten hem en weigeren ieder contact met hem. De keuze van Monsaert om pas laat duidelijkheid te scheppen over wat er is gebeurd helpt om eerst in Rudy’s troosteloosheid getrokken te worden en met hem te sympathiseren. Wanneer de film stukje bij beetje steeds meer over Rudy’s verleden en relatie met zijn dochter prijs geeft, kan de kijker zelf oordelen.

Authentiek
Monsaert neemt veel tijd om zijn karakters uit te diepen. Het uitstekende script en het mate name  van Wim Willaert als Rudy sublieme spel zorgt voor gelaagde authentieke personages. De zweem van mysterie die rond het personage hangt maakt hem intrigerend. De bijzondere relatie met zijn dochter en het onvermogen om met haar te kunnen communiceren is prachtig uitgewerkt.

Het intieme camerawerk zorgt er tevens voor dat de emotionele betrokkenheid met karakters en omgeving groot is. Monsaert is erin geslaagd om zonder goedkoop sentiment een dramafilm te maken die authentiek aanvoelt. Een belangrijke factor hierbij is de keuze om de karakters in dialect te laten spreken, wat de geloofwaardigheid van de personages en de omgeving verder versterkt. Hierdoor krijgt de film dezelfde mate van authentieke treurigheid als The Broken Circle Breakdown, Rundskop en in zekere mate De Helaasheid der Dingen.

Muziek
De Belgische band Triggerfinger (bekend van hun cover van ‘I Follow Rivers’) verzorgt de muziek in Offline. Het trio is naast een succesvolle covermachine ook een vuige rockband die op gepaste momenten de film van de juiste kleurtoon voorziet. Rauw en ongedurig als Rudy en zijn levensomgeving, maar ook melancholisch over wat ondanks verwoede pogingen niet meer te lijmen is.

Offline is een aangrijpende film over hoe het verleden niet te ontlopen is en de oordeelvorming beïnvloedt, het onvermogen te communiceren, opoffering en de vraag of iemand een tweede kans verdient.

Offline (2011)
Regie: Peter Monsaert