Recensie: Telefilm 2014 – Jongens

Vier jaar geleden maakte regisseuse Mischa Kamp samen met Pupkin Film al de gedurfde telefilm Lellebelle, waarin de ontluikende seksualiteit van een tiener centraal stond. Links en rechts met opzienbarende pornografische beelden, maar bovenal vertederend, herkenbaar en overtuigend. Nu komt Kamp met Jongens, minstens zo gedurfd en overtuigend.

jongenstelefilm

Jeugdfilms
Kamp is bij het grote publiek vooral bekend door haar lieve en mooi geschoten jeugdfilms, zoals de twee Het Paard van Sinterklaas-films en Tony 10. Ook Lellebelle kenmerkte zich door haar liefdevolle benadering en fraaie vormgeving. Jongens is wat dat betreft niet anders. Ook hier overheerst het vertederende gevoel en ziet de film er weer beeldschoon uit.

Homoliefde
Het thema is dit keer echter, net als bij Lellebelle, iets gedurfder. In Jongens toont Kamp de ‘gewone liefde’ tussen twee pubers van hetzelfde geslacht. De film kent een sterke hoofdcast met Ko Zandvliet en Gijs Blom, die de twee jeugdige hoofdpersonages uitstekend gestalte geven. De bijrollen zijn met onder anderen Ton Kas en Rifka Lodeizen eveneens tot in de puntjes verzorgd. In combinatie met de fijne visuele en auditieve vormgeving en de wederom sublieme aanpak van Kamp is de film uitermate genietbaar voor zowel jong als oud en stelt ze bovendien een belangrijk maatschappelijk thema kundig aan de kaak.

Op televisie: zondag 9 februari, 09.00 uur, Nederland 3. Herhaling op woensdag 12 februari om 15.00 uur, Nederland 3.

Een gedachte over “Recensie: Telefilm 2014 – Jongens

1. Prachtfilm over ontluikende homo geaardheid en opbloeiende liefde tussen jongens. Goede weergave van emotionele scenes van gelukkige en pijnlijke gevoelens.