Recensie: Verliefd op Ibiza

Verliefdopibiza

De sneeuw begint te smelten, de temperatuur komt weer boven nul en de schaatsen kunnen terug in de kast. Is de winter dan echt voorbij? Helaas nog niet, maar met een zomerse romantische komedie als Verliefd op Ibiza vergeet je twee uur lang dat de kou voor de deur staat.

Party-time!
Ibiza: Het eiland van dance muziek, clubs, strand en bovenal heerlijk weer. Dit is de plek waar dertigers nog steeds genieten van one night stands in plaats van op zoek te zijn naar de ware liefde. Het eiland waar veertigers zich weer jong kunnen voelen en waar twintigers de weg kwijt zijn. Alles komt naar voren in deze feelgood-komedie met geweldige muziek.

Dr. Zhivago en ‘flings’
Films met vele verhaallijnen doen het goed de afgelopen jaren. Denk aan New Year’s Eve, Alles is Liefde en Alles is Familie. Verliefd op Ibiza sluit hier leuk bij aan. Iedereen is op het eiland om zijn eigen redenen: het ontsnappen aan de ouderdom, het vieren van een vakantie en/of verjaardag, het promoten van hun werk – of het nu bikini’s of een demo is -, of simpelweg omdat het past bij een profvoetballer met een miljoenencontract. We zien onder andere golddigger/domme voetbalvrouw Elza – een lekker irritante rol van Kim Feenstra.

De leukste verhaallijnen zijn echter voor de oudere generatie. Jacky en Irma (Lone van Roosendaal en Simone Kleinsma) stelen de show. Terwijl Irma het liefst haar vakantie op het strand doorbrengt met ‘Dr. Zhivago’, bereidt Jacky zich voor op een vakantie met flings. Hun avonturen weten de meeste interesse op te wekken en hun gekibbel zorgt voor de leukste grappen.

Costa 2.0?
Alleen de titel Verliefd op Ibiza doet al denken aan de eerdere vakantiefilms van Johan Nijenhuis. Hoewel Ibiza een totaal andere film is, zijn er enkele knipogen naar de films Costa! en Volle Maan te ontdekken. Zoals het moment dat Jim Bakkum en Simone Kleinsma op straat dansen terwijl ze samen Franse chansons zingen (denk aan Daan Schuurmans en Georgina Verbaan met hun Eurovisie Songfestivalliedjes). Daarnaast is er een terugkomend element in de drie films, namelijk de zoektocht naar roem. In Costa! ging het om een danswedstrijd, in Volle Maan wilde Daan Schuurmans doorbreken in de muziekindustrie. Nu zijn er twee opkomende dj’s die in contact willen komen met Armin van Buuren.

Clichés
Het is eigen aan de meeste romantische komedies: clichés. Verboden liefdes, huwelijksperikelen, vreemdgaan en zussenruzies: Je ziet ze van ver aankomen en ze zullen de een irriteren, terwijl de ander het voor lief neemt. Bij het zien van de girlfight tussen Zara, Lizzy en Bibi moet bekend worden dat sommige clichés hilarisch blijven.

Armin van Buuren
Muziek blijft een belangrijk onderdeel van de Nijenhuis films. Met een man als Armin van Buuren – de beste dj ter wereld – op de creditlijst kan het ook niet anders dan dat de film een geweldige soundtrack heeft. Het enige nadeel hiervan is dat de dialoog slecht verstaanbaar wordt door de te luide muziek. Het past volledig in de Ibiza-sfeer, maar enkele decibels lager was prettiger geweest.

Verliefd op Ibiza is een romantische komedie als vanouds waarbij je niet te veel moet nadenken, maar gewoon moet genieten. Genieten van de acteurs, de zomerse sfeer en de vele verhaallijnen. Hierdoor is er voor iedereen wel iets te vinden. Met deze film kun je in ieder geval heerlijk de kou doorstaan, want voor 111 minuten waan je je in zomerse sferen.

Waardering: *** 1/2

Verliefd op Ibiza (2013)
Regie: Johan Nijenhuis