web analytics

Achtergrondartikel: Hitte Harara "Costa 2 en kwaliteit"

Reacties zijn gesloten

Hitte Harara is de laatste film uit de reeks telefilms van 2008. Op donderdag 5 juni wordt de film om 21.25 uur uitgezonden op Nederland 3. Hitte Harara deed vorig jaar al heel wat stof opwaaien toen de geplande bioscooprelease plots werd afgeblazen. Ook het thema dat de film behandelt kan voor nieuwe discussies zorgen: mensensmokkel is en blijft een controversieel onderwerp.

 

 

Synopsis
Hartsvriendinnen Raja (Nederlands-Marokkaanse) en Nancy (Nederlandse) gaan met de auto naar Marokko om spullen te kopen voor hun nieuwe henna- en nagelstudio. Onderweg in Marokko worden ze aangereden door Miloud, een Marokkaanse jongen. Miloud haalt ze over om hun auto te laten repareren bij het garagebedrijf van zijn familie. De aanrijding blijkt opzet te zijn geweest. Miloud wil dat ze hem in hun auto mee naar Europa smokkelen. De meisjes aarzelen, maar wanneer ze ontdekken dat Miloud homoseksueel is en zijn vriend in Nederland heeft moeten achterlaten, gaan Raja en Nancy om. Ze nemen hem mee, verborgen in hun auto. Dan gebeurt er iets wat in één klap het leven van de twee meisjes verandert.

 

Idee en motivatie
Regisseur Lodewijk Crijns is bij het grote publiek vooral bekend door een andere telefilm die in 2003 op de Nederlandse televisie te zien was: Loverboy. Net als die film, mikt ook Hitte Harara op het jeugdige publiek. Dit blijkt niet alleen door de keuze twee nog jonge meiden centraal te stellen, maar ook door de vlotte montage en de grote hoeveelheid aan popmuziek. Volgens de regisseur gaat de film over twee Amsterdamse stadsmeiden die zichzelf net iets te groot voelen dan ze in werkelijkheid zijn. Tijdens de reis naar Marokko en weer terug komen ze er door allerlei omstandigheden achter dat ze toch kleiner zijn dan ze denken.

 

De film begint met de melding dat het verhaal waargebeurd is. Hoe kwam de regisseur in aanraking met de materie? “Ik werd op een gegeven moment gebeld door de producent. Die vroegen of ik een script wilde lezen. Het script kwam van Rosan Dieho, die het gebasseerd heeft op een krantenartikel over twee meisjes die van Nederland naar Marokko zijn gereden en weer terug. Ze smokkelden iemand mee en dat ging helemaal mis. Dit diende als basis voor de film.” Crijns besloot de film te gaan draaien, omdat hij het een leuk verhaal vond over twee volkse stadsmeisjes – “die je steeds minder ziet in Amsterdam” – en omdat het een spannende roadmovie was door landen waar hij vroeger ook vaak geweest is.

 

Costa 2
Het thema mensensmokkel is tegenwoordig nog altijd actueel. Vaak lopen dit soort pogingen niet goed af, denk maar aan de regelmatige stroom aan nieuwsberichten over gezonken bootjes met vluchtelingen uit Afrika. Ook vanuit Marokko proberen nog geregeld vluchtelingen ons land te bereiken. Een zwaar thema dus, ware het niet dat de film luchtig begint. Dit is niet alleen een keuze van de regisseur geweest, maar ook van de producent. Crijns heeft zich altijd verwant gevoeld met het zogenaamde ‘Costa-genre’ en zag dat de stijl die hij in Loverboy gebruikte erg succesvol was.

 

Ook de producent wilde dat Hitte Harara een groot publiek zou bereiken, waardoor de keuze om voort te borduren op de stijl van Loverboy voor de hand lag. Crijns: “Mijn idee over het script toen ik er samen goed aan gewerkt had met de schrijfster, was dat het eigenlijk een hele zwarte, sombere film had kunnen worden. Er is mij toen nogmaals nadrukkelijk gevraagd dat niet te doen […] Na het erg donkere Met Grote Blijdschap wilde ik liever een soort Costa 2 maken.” Hitte Harara combineert zo de luchtigheid en lichtheid van films als Costa en de donkere toon van het gemiddelde arthouse-drama.

 

Bioscoop
Hitte Harara zou aanvankelijk door A-Film in de bioscoop worden uitgebracht, maar het Filmfonds besloot de film geen ‘blowup-subsidie’ te geven, waardoor de geplande vijftien á twintig bioscoopkopieën die van de film gemaakt zouden worden, niet realiseerbaar waren. Crijns in de Filmkrant van november 2007: “Dit is niet wat we voor ogen hadden. Wat precies de oorzaak is, weet ik niet. Ik weet alleen dat in de tijd dat Rienstra het Filmfonds leidde al mijn plannen van subsidie werden voorzien. Maar sinds Berbers daar zit, helemaal niets meer.” Volgens Berbers voldeed de film niet aan de kwalitetseisen van de commissie. Of de film daarmee een potentieel groot publiek heeft verloren moet donderdag blijken, wanneer de film op televisie wordt uitgezonden.

 

Hitte Harara is donderdag 5 juni te zien om 21.25 uur op Nederland 3.

 

Citaten van de regisseur zijn afkomstig uit een interview met Lotje IJzermans en Floortje Smit voor het radioprogramma ‘De Avonden’, uitgezonden door de VPRO op 30 mei 2008.

Reacties zijn gesloten.