Tijdens het Nederlands Film Festival staat de relatie tussen film, technische ontwikkelingen en met name de digitale beeldcultuur centraal in het programma-onderdeel Beeldenstorm. Eén van de films die vertoond wordt in het kader hiervan is Robert Jan Westdijks Zusje.
Beeldenstorm
Filmmakers zijn verhalenvertellers, verhalenvertellers in beeld en geluid. En film is een door techniek voortgedreven kunstvorm. Technische ontwikkelingen als geluid, kleur, Cinemascope en 3D voegden telkens weer een nieuwe dimensie toe aan film en de kijkervaring. De afgelopen twee decennia veroorzaakte de digitalisering een explosieve groei van innovaties. Met het programma Beeldenstorm maakt het NFF zich op voor de toekomst. Het festival toont momenten uit de filmgeschiedenis waarin technische innovatie de film ingrijpend veranderd heeft. Door middel van presentaties, debatten en diverse projecten onderzoekt het programma nieuwe vormen van audiovisueel vertellen.
Zusje (1995)
Geregisseerd door Robert Jan Westdijk
met Kim van Kooten, Roeland Fernhout, Romijn Conen, e.v.a.
Martijn komt uit Londen naar Amsterdam om zijn jongere zus Daantje op te zoeken. Met zijn camera legt hij alles vast, waardoor langzaam duidelijk wordt dat er een spanning is tussen de twee. Daantje wil niets meer van haar verleden weten, maar Martijn blijft doordrammen.
Hype
Zelf had hij nooit verwacht dat er zo’n hype los zou barsten na de première op het Nederlands Film Festival. De toen 31-jarige Robert Jan Westdijk, een paar jaar eerder afgestudeerd aan de Filmacademie, had nog nooit een volle speelfilm geregisseerd, maar won met zijn debuut het Gouden Kalf en werd in één klap bekend.
Het was vooral de vorm die opviel. Zusje heeft het uiterlijk van een homevideo: er wordt vanuit de hand gefilmd terwijl personages recht tegen de camera spreken. Ze praten tegen Martijn, de grote broer van Daantje, die alles en iedereen om zich heen filmt, met name zijn zusje. Hij zegt dat hij een documentaire over haar wil maken, maar eigenlijk speelt er nog iets anders mee.
Voorbereiding
De rommelige montage, de beweeglijke camera, het sterk naturelle acteerwerk; alles lijkt erop te duiden dat Zusje grotendeels is geïmproviseerd. Het tegendeel is waar. Westdijk werkte samen met Jos Driessen en co-producent Clea de Koning drie jaar lang aan de voorbereiding, waarbij hij vooral met schrijven en casten secuur te werk ging. Voor de hoofdrol werden er 140 audities gehouden, zonder enig resultaat. Uiteindelijk koos Westdijk voor Kim van Kooten, die op de Filmacademie de scenario-richting volgde en helemaal geen ambities als actrice had, maar na een screentest de uitgelezen kandidaat bleek te zijn. Voor haar rol werd ze genomineerd voor een Gouden Kalf.